روايات

مهره بقلم فاطيما

بس حذاري الحركات القذره دي تتكرر منكم تاني انتم الاثنين والله ما هفوتها لكم وقد اعذر من أنذر .

الاثنين خدوا نفسهم واتنهدوا بارتياح بعد الړعب اللي كانوا فيه وبعد ما خرجت قررت مهره وقالت له

يا نهار ابيض لو كانت قالت لبابا يا عمرو كنت هتضيع من بين ايديا اول واخر مره ان احنا نتهور بالطريقه دي تاني

رد عليها عمرو وقال لها

خلاص يا ح.بيبتي اوعدك ان انا هصبر وهم.سك نفسي وانا قاعد معاكي ومش هيتكرر كده تاني وربنا يعيني ويقويني على كده .

وعدت الايام وعدت الشهور على مهره وعمرو وهم بيرتبوا لليله عمرهم اللي م.ستنينها بفارغ الصبر

والنهارده جوازهم واللي كانت فيه مهره طالعه زي البدر في ليله تمامه

وفضلوا يرقصوا ويغنوا في الفرح كثير وهم الفرحه مش سايعاهم هم الاثنين وخلص الفرح والاتنين دخلوا ع.شهم السعيد

واول ما دخلوا اخذها عمرو في ح.ضنه وقال لها بهم.س وهو بيبص جوه عينيها

انا بجد فرحان جدا وحاسس اني مالك الدنيا كلها في ايديا وقرب منها علشان يعيشوا ليلتهم السعيده .

فمهرو حاولت تبعدوا عنها وهي بتقول له

استنى يا عمرو هنصلي الاول علشان خاطر نبدا حياتنا ببركه ربنا مش عايزين نتسرع يا ح.بيبي احنا كده كده مع بعض مش هنسيب بعض .

قرب منها عمر وم.سك وشها بين ايديه وقال لها

لما تكوني في ح.ضڼي ما تبعديش عن ح.ضڼي تاني انا مش قادر اصبر وانتي قدامي وبين ايديا يا ح.بيبتي .

وراح مكمل اتمام جوازهم وهو ما رضيش يبداوا بالصلاه ودي كانت اول القصيده .

وعدت الايام على جوازهم ومهره بتتفاني في اسعاد عمرو على اكمل وجه احسن اكل واحسن شرب ودائما واخده بالها من نفسها ولبسها واخده بالها من كل حاجه تخص بيتها على اكمل وجه

وفي يوم عملت جو رومانسي شموع واضاءه واستنت عمرو يرجع من بره مجهزه الاكل وفضلت م.ستنيه لحد ما نامت على نفسها وفــ,,ـاقت على صوته وهو بيقول لها

مهره إنتي نمتي من بدري كده ليه احنا لسه في اول السهره الساعه يا دوبك اثنين .

فركت مهرة عينيها وهي بتحاول تفتحهم علشان دايخه من اثر النوم وقالت له بعتاب

لسه في اول السهره برده يا عمرو الساعه عدت 2 وانت لسه بره هنت عليك بقالك كذا يوم تخرج تسهر بره مع اصحابك وتسيبني لوحدي وانا لسه عروسه ما كملتش شهر جواز

زهق عمرو من عتابها كل يوم عن خروجه وسهره اللي ما بيخلصش وقال لها بزهق

بدأنا بقى في اللوك لوك بتاع الحريم والنكد اللي ما بيخلصش راجع متاخر ليه وبتعمل ايه وأفسر ايه

لا انتي عارفه انا ما ليش في الحوارات دي

انا بح.ب اخرج واسهر مع اصحابي على كيفي من غير ما حد يقول لي رحت فين ولا جيت منين فكبري عقلك معايا كده وشغليه علشان نعيش مرتاحين .

اتجمعت الد.موع في عيون مهره واخذت منه اول صډمه في حياتها ما كانتش متخيله ان هو هيقول لها كده وردت عليه بعتاب ثاني وقالت له

بقى كده يا عمرو دي طريقه كلام تتكلم معايا بيها وانا قاعده هنا قلقانه عليك ومجهزه ع.شا وعامله لك جو رومانسي وجميل تقوم ترد عليا بالطريقه دي .

وراحت معيطه

بصوت عالي هو

شايف د.موعها وقال

في نفسه

يادي الليله النكد اللي مش هتعدي الواحد جاي مظبط د.ماغه ومتكيف وقال هيكمل ليلته بسهره صباحي مع المزه وفي الاخر ابتديتها بالعياط

وراح باصص عليها وقايل لها وهو خارج من الاوضه وسايبها بټعيط

ادي الاوضه لك يا ستي عيطي براحتك ونكدي براحتك ابو نكدك وبوزك اللي يقطع الخميره من البيت ضيعتي النفسين اللي الواحد متكيف بيهم ومظبط الجمجمه بيهم .

وراح خارج ورازع الباب وراه وساب لها الأوضة .

طبعا الصد.مات نازله على قلبها من طريقته اللي اتغيرت 180 درجه وما كانتش متوقعه منه كده

وعدت الايام واضطرت مهره تتنازل عن زعلها علشان خاطر تكبر د.ماغها وما تخربش على بيتها

وخزين البيت بتاعها خلص اللي كان جاي مع جوازها ما هم بقى لهم شهرين ولا ثلاث شهور كمان بياكلوا فيه وعمرو ما بيروحش الشغل نهائي والفلوس اللي معاهم في البيت خلصت خالص

فصحي عمرو الصبح كالعاده وم.ستنيها تقد.م له الفطور واما لاقاها قاعده ما بتتحركش من مكانها قال لها

هو فين الفطار يا مهره جهزيه علشان انا جعان .

ردت عليه مهره وهي حزينه من جواها وقالت له

هنفطر ايه ومنين يا عمرو وانت من ساعه ما اتجوزنا ولا بتشتغل ولا بتديني مصاريف وعايشين على النقطه اللي جات لنا هديه جوازنا وخلاص خلصت .

على صوته وقال لها بزهق

هو انت هتتحكمي فيا اشتغل ولا ما اشتغلش انا حر اشتغل وقت ما انا ما عايز واقعد وقت ما انا عايز وتعالي لي بقى قولي لي خلصت الآلافات دي كلها فين يا هانم انت كان معاكي اكثر من 5000 جنيه .

ضحكت بۏجع وقالت له وهي بتوضح له الفلوس كلها راحت فين

يعني ايه راحت فين يا عمر انت يوميا اقل حاجه بتاخدها 100 جنيه وانت خارج احسب بقى شوف بتاخد قد ايه لولا ان ماما كل ما تيجي بتجيب لي حاجات معاها وبتديني فلوس كان زمان ال 5000 جنيه دول ما كفوش وبنفطر وبنتغدى وبنتع.شى منين يعني

هو من جواه متاكد انها ما ضيعتش فلوس في الهوا وانها محافظه جدا ورد عليها وقال لها

طيب اتص.رفي أنا عايز أفطر شوفي هتعملي ايه

بصت له بإستغراب وقالت له

أتص.رف أعمل إيه يعني أنا مبقاش معايا فلوس خالص ولا أي حاجة موجودة في البيت أعمل إيه يعني أروح أشحت !

ضړب كف علي كف من كلامها وبعدين بص لها باستعطاف وقال لها وهو بيبص علي الدهب إللي في إيديها علشان ممعهمش جنيه ومحتاج فلوس علشان الكيف والشرب

طيب بقول لك ايه ياح.بيبتي أنا هنزل الشغل من أول الشهر إن شاء الله ومتقلقيش هملي البيت من خيرات الله

بس علشان نمشي نفسنا الع.شر أيام دول هاتي الخاتم ده لما نبيعه ونمشي حالنا بيه ولما أرجع الشغل هجبهولك تاني .

صدقته بطيابتها كالعاده وادتله الخاتم وأخده باعه واداها من تمنه مايجيش ربعه

واخد الباقي يشرب ويسهر بيه ولا في د.ماغه

وعدت الأيام وعدي شهر وهما علي نفس النظام وبقي ياخد خاتم ورا دبله ورا إسورة وهي زي الهبلة بتديلوا ومش عايزة تسمع حد بيها

ولا عايزة تقول لباباها ومامتها حاجه علشان ده اختيارها ودي نتيجته ولازم تتحمل

وقاعده مع نفسها بتكلم نفسها وبتقول

أنا إزاي اتخدعت فيه واټصد.مت أوي كده

إزاي ماحطتش كلام بابا في اعتباري ومشيت ورا قلبي ونزلت للم.ستوي المنحط ده

إزاي بابا وضح لي كل الحاجات دي وطنشت وكبرت د.ماغي

قد كده مراية الح.ب عامية

ودخل عليها السبع إللي اتجوزته وقال لها

مالك قاعدة شايلة طاجن ستك كده علي راسك ومكشرة وتبوزيتك من الودن دي للودن دي

بصت له بحزن وقالت له بتعب

لحد امته هتفضل كده لاتبالي ولا علي بالك

مش على بالك العيشه الغريبه اللي احنا عايشينها دي

بعت دهبي كله وانا لسه ما كملتش السنه جواز علشان ناكل ونشرب وانت تتكيف

وده كله ما بتخرجش تشتغل علشان تص.رف على البني اد.مه اللي انت اخذتها من بيت ابوها ووعدتها بالحياه الورديه وفي الاخر عايشه في كابــ,,ـــــوس .

رد عليها وهو حاطط ايده على د.ماغه وبيقول لها

بقول لك ايه صداع مش عايز شغل ما بشتغلش عايزه تشتغلي إنتي وتص.رفي على البيت إنتي حره انا اخري هنزل اكل واشرب عند امي عايزه تشتغلي روحي اشتغلي

انا واحد بح.ب اعيش حياتي رايق ومن ساعه ما اتجوزتك وانتي زن زن زن ايه يا شيخه ما بتزهقيش ما بتمليش من النكد

عاجبك العيشه على كده عاجبك مش عاجبك اخبطي راسك في الحيطه ولا اقول لك الباب يفوت مېت جمل

بصت له وقالت له

تصدق ان انت ما طلعتش راجل ومعډوم الډم ومعډوم الكرامه انا ند.مانه ان انا ارتبطت بواحد زيك وما سمعتش كلام بابا لما قال لي ده مش من م.ستواكي انا اللي جبت ده كله لنفسي .

الډم غلي في عروقه من كلامها اللي زي السم وراح نازل على وشها بالقلم وبعد القلم ض.ربها ضړب شديد وقال لها

العلقھ دي علشان تفوقي لنفسك وتعرفي تتكلمي مع جوزك يا محترمه يا متربيه يا بنت الناس حسك عينك صوتك يعلي عليا تاني ولا تقولي كلامك اللي زي السم ده يا اما المره الجايه هقطع لك لسانك تاتك الغم وليه نكد .

قعدت ټعيط وتتوجع على حالها اللي لا يسر عدو ولا ح.بيب

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock