روايات

ادهم و نيهال ج١

ادهم بصله بغيظ : كملت بيك يا عم صلاح رقم واحد متدنيش اي نصايح تحت مسمي انك مجرب الجواز انت كدا كدا مش نافع اصلا رقم اتنين خدلك جنب مني اليومين دول علشان روحي في مناخيري

صلاح دخل وقفل الباب وراه : اوب اوب هي العروسه بدأت جولة النكد بدري اوي كدا ليه بس اسمع مع اول مشكله بتحصل بينكم هي بتاخد بتفهم وضعك هيبقي ازاي لو من انت هديت وقولت مشكله وتعدي هي خلاص يمعلم فهمت انك تتساب وقت ما تهدي واكيد هترجع تكلمها ف بعد كدا هتسيبك انت اللي تصالح وتدادي رغم ان هيا اللي غلطانه لكن لو بقيت حمش ومش من النوع اللي يتصالح بسهوله ومرمطها والله هتبقي خاتم في صباعك
ادهم بنرفزه : يابني انا هخليها خاتم في صباعي ليه انا عايزها تفهم ان الحاجه دي مينفعش تعملها بعد كدا علشان خلاص هتبقي ست متجوزه وفي حياتك راجل مبيقبلش بالغلط بص سيبك من القصص اللي ملهاش لازمه دي كلها ابوك فين

صلاح : ابوك دخل ينام ساعه قبل ما العزال تيجي

ادهم اخد فونه في جيبه ومحفظته ومفتاح العربيه : طيب انا رايح مشوار ١٠ دقايق عشان لو حد سأل عليا

صلاح بستغراب : رايح فين كدا ؟

ادهم بصله : هروح اجيب صندوقين كاكولا يتوزعو علي الناس اللي هتيجي دي واجي يلا سلام ” وسابه ونزل ركب عربيته ومشي ”

” في المطبخ ”

” نوال واقفه بتجهز غدا وبتغسل المواعين ، وغزل قاعده جنبها علي رخامه المطبخ بتعيط من غير سبب ”

نوال : خلاص يا غزوله بطلي عياط يقلبي وانا هجيبلك كل اللي انتي عيزاه

سلوي دخلت المطبخ بصت لنوال : نوال اعمليلي كوباية شاي حاسه ان الصداع هيفرتك دماغي

نوال : حاضر هخلص بس غسيل الرز وهعملك كوباية شاي

سلوي : طب ما تولعي علي البراد جنبك علي الشاي وانتي بتغسلي الرز يكون غلي ايه اللي هيحصل يعني

نوال غمضت عينها بغضب وهي عينها للحوض : حاااضر دلوقتي هولعلك عليه واجيبلك كوباية الشاي لحد عندك متتعبيش نفسك انتي انا هعمل الشاي وهسكت غزل وهعمل الغدا وهنضف البيت وفي الاخر مبعملش حاجه برضو

سلوي بعصبيه : انتي عايزه ايه يعني شيفانا فرحانين قولتي انكد عليهم شويه صلااااح صلااااح

صلاح جيه علي صوت امه : في ايه يمااا بتزعقي ليه

سلوي بعصبيه : والله شوف مراتك اللي فرغت عينها من الكل ومحدش عاد قادر يكلمها بقولها اعمليلي كوباية شاي مش الصداع هيكس.ر دماغي ومش قادره اقف اعمل اديتني موال كأنها اللي شايله البيت يا اخي ربنا ميحوجني لحد ” وسابت المطلخ وطلعت ”

صلاح بص لمراته بغضب : يعني حتي كوباية الشاي مش طايقه تعمليها الوليه بتقولك تعبانه ومش قادره تقف اعتبريها امك ياستي والنبي هقولك ايه بعد كل اللي بقوله ” سابها وطلع من المطبخ ”

نوال غمضت عينها ودموعها نزلت قالت بهمس : في ايه بتعيطي ليه انتي مفكره انه هيجي ينصفك المفروض تكوني اتعودتي ” وبصت لابنتها اللي بتعيط وعماله تزن شالتها وطلعت علي شقتها سابت الكل ”

…………………………..

” في حدود الساعه ٤ العصر ”

” اكتر من عربيه شايله عفش نهال ووصلو البلد والعربيات بتزمر علي اساس بيزفو العزال في عربيه ملاكي راكب راشد ورامي واحمد وفي توكتوك وراهم نجوي وزينب ”

” قدام البيت واقف سالم والشيخ عطيه وصلاح وادهم وفي برندة البيت وقفه لمياء وجمليه وسلوي بيزغرطو وفي الدور التاني واقفه نوال في البلكونه هي وبنتها واهل العزبه كلهم بيتفرجو علي العفش اللي جاي ”

راشد نزل من العربيه : يلا يرجاله علي اقل من مهلكم وطلعو العزال بنظام علشان مفيش حاجه تتكس.ر ” وفعلا العزال الرجاله بدأت تطلعهم وادهم معاهم وايده في كل حاجه

” في البرنده ”

زينب طلعت وسلمت علي ام ادهم : العوافي عليكم

سلوي حض.نتها بحب : نورتي العزبه كلها يا ام نهال والله العظيم ” وبصت للمياء ” دي ام نهال ” وبصت لزينب ” ودي لمياء اختي

زينب حض.نتها : اتشرفت بيكي يحبيبة قلبي كنا عايزين نطلع علي الشقه علطول اتحرجنا من الرجاله

سلوي جابت كراسي : اقعدو بس الاول كدا علي ما نجيب الحاجه الساقعه نشربها وبعدين اطلعو الشقه شوفو هتعملو فيها ايه براحتكم

لمياء : انتو هتفرشو النهارده ولا ايه ؟

زينب : الفرح الخميس الجاي ومفيش وقت ربنا يدينا الصحه انا ونجوي ونفرشها النهارده علشان بكرا هوصي علي كحك وبسكوت الصباحيه ومش هبقي فاضيه

سلوي ببتسامه : ربنا يعينكم يارب ويديكم الصحه واحنا معاكم اهو برضو لو احتاجتو حاجه هنيجي نساعدكم

زينب ابتسم بمجامله : متحرمش منك ابدا يحبيبتي

” وفضلو قاعدين لحد ما العزال كلها طلعت الشقه ، ادهم راحلهم البرنده ”

ادهم : ام نهال العزال كلها طلعت الشقه لو عايزه تطلعي اطلعي

زينب ابتسمت وقامت وقفت : طيب هنطلع احنا علشان نشوف هنعمل ايه ” وطلعو علي الشقه ”

سلوي : ادهم هي جايبه شاشتين ولا شاشه واحده ؟

ادهم لسه هيرد علي امه فونه وكانت نهال بص لامه : ثواني يما جايلك ” وبعد شويه وفتح عليها ” الوو

نهال بضيق : مبتردش علي الواتس ليه وكل ما ارن تكنسل عليا ليه ؟

ادهم بنرفزه من عدم تقديرها : مبردش عليكي علشان مش فاضي بطلع العزال وبحاسب العربيات وبتأكد حاجه اتكس.رت ولا لاء وميت حوار بعمل فيه لوحدي

نهال حست فعلا انه مضغوط ف اتكلمت بهدوء : هاخد من وقتك دقيقه وبعدين هسيبك تكمل اللي وراك اولا احمد ابن عمي اكبر مني بسنه اتربينا سوا انا بعتبره اخويا علشان معنديش اخوات وهو كذابك بيعتبرني زي تغريد وضحي اخواته ممكن تمون فهمتني غلط انه هو هنا وماما مش موجوده بس دا مش اول مره يعملها من قبل ما تدخل حباتي وهو بيعمل كدا ف عادي بنسبالي مكنتش اعرف انك هتضايق

ادهم اتبسط لما اعترفت بغلطها بس اتكلم بنبرة عاديه : شوفي انتي قولتي ايه من قبل ما ادخل حياتك يعني انتي دلوقتي تراعي شكلي وتراعي احساسي ك راجل لو هو مين ملوش الحق يفضل معاكي في الشقه لوحدكم يعني ايه اكلم مراتي تقولي انا مع احمد بياخد البطانيه والنبي دا كلام ؟

نهال اتنهدت وردت : انا اسفه وحقك عليا اتمني متزعلش مني

ادهم ببتسامه : مش زعلان يا قمر المهم مضطر اقفل علشان سايب الدنيا تضر.ب تقلب ورايا وجيت اكلمك

نهال ابتسمت : يلا مع السلامه ” وقفلت معاه وهي مبتسمه بس مبتسمه ليه متعرفش السبب بس كل اللي مسيطر عليها كلمة مراتي قد ايه كلمه غريبه بنسبالها بس ليها متعه خاصه في نفس الوقت ”

……………………………..

” في شقة نوال ”

” جرس الباب رن راحت فتحت وكانت جميله ”

نوال : تعالي يجميله ادخلي

جميله دخلت بعد ما قلعت الشبشب : مشوقتيش العزال ولا ايه ؟

نوال ببتسامه: شوفتهم من البلكونه عندي بسم الله مشاء الله حاجتها كلها روعه

جميله : علي فكره حاجتها مش الواو بالله في مطبخ اسود وجايبه التلاجه فريش يعني حاجتها فيه الاحسن منها برضو

نوال بتنهيده : ياستي جابو علي قد مقدرتهم ايه اللي حصل يعني بعدين الجوازه جت في ثانيه في ثانيه يعني ملحقوش برضو كتر خيرهم

جميله : اصلا امها كانت تحت مرتحتلهاش كدا ” لما ملقتش رد من نوال غيرت الموضوع ” طيب هسألك سؤال بنسبالك جوار عن حب ولا جواز صالونات

نوال اخدت نفس كبير وطلعته : في مثل بيقولك خدي اللي يحبك ومتخديش اللي تحبيه طبقي المثل دا علشان اكتر حاجه صدقتها هو المثل دا واقعي بشكل مرعب

“” انتظرو القادم “”

الفصل السادس 6

” زينب ونجوي فضلو من الساعه ٥ المغرب لحد الساعه ١٠ بليل وهما بيفرشو في الشقه ، قعدو علي الصالون في شقة ادهم بتعب وارهاق ”

نجوي بتعب : قومي هاتي ازازة المايه اللي علي البار مش قادره اقوم روحي طلعت

زينب بصت علي ازازة المايه اللي علي البار بتعب : انا حاسه ان الازازه دي في اخر العالم لو قادره اقوم اشرب هقوم

نجوي قامت بوجع : ضهري اتقطم يولاااد ” وجابت ازازة المايه شربت وناولتها لزينب ” كدا اوضة الاطفال واوضة النوم خلصو الباقي كله سهل بقا

زينب بصت علي باقي الشقه المكركبه بتعب : احنا نروح وبكرا نروح عند الراجل بتاع الكحك ونرجع نكمل باقي الشقه ” وفونها رن ” الوو ايه ينهال

نهال : ايه يا ماما انتي اتأخرتي كدا ليه معقول كدا دا مخلصتوش ؟

زينب : نخلص ايه دا احنا عملنا اوضة النوم واوضة الاطفال وقفلناهم وادهم جاب الكهربائي ركب التكييف والنجف كله ولسه الصالون والصاله والمطبخ معملناش فيهم حاجه

نهال بدهشه : لييه هي الشقه كبيره اوي كدا ؟

زينب : اه كبيره عكس ما توقعت خالص اوضة النوم فيها حمام خاص والمطبخ كبير اوي الراجل قعد ٣ ساعات يركب فيه كنا خلصنا فرش اوضة النوم

نهال : طيب وهدومي اترتبو في الدولاب ؟

زينب بتنهيده : اه كله خلص اللي عايز يطبق طبقناه واللي عايز يتعلق علقناه وقفلنا الاوضه وادهم خد المفتاح بتاعها معاه

نهال بدهشه : وادهم اخد المفتاااح لييه كنتي تخديه معاكي انتي

زينب بعصبيه : يوووه انا هاخد مفتاح اوضة نومك انتي جوزك ليييه متخلي عندك عقل يابت انتي في اييه

نهال بضيق : ما هو ممكن يفتحها ويشوف حجااتي

زينب بزعيق : ما يشوف يا متخلفه انتي عبيطه ولا ايه دااا هيبقي جوزك يعني الهدوم اللي انتي خايفه يشوفها وهي في الدولاب دي هيشوفها عليكي يلاا سلام مش فاضيه انا شويه وجايه ” وقفلت في وشها ”

نجوي : في ايه بتزعقي للبت كدا ليه ؟

زينب بتنهيده : البت دي مش نافعه في الجواز وهتغلب ادهم البت خايفه لادهم يدخل يفتح الدولاب يشوف هدومها عيزاني اخد مفتاح الاوضه وانا مروحه وزعلانه انه اخد المفتاح والنبي دا كلام يرضي حد

نجوي بضحك : يحزن الحزن عليك يا ادهم وعلي اللي هتشوفه علي ايد نهال هتوريه النجوم في عز الضهر يلا يلا خلينا نشوف هنعمل ايه خلينا نخلص علشان نمشي

” قامت زينب ونجوي كملو ترتيب في الشقه وهما مش حاسين ولا بالوقت ولا بتعبهم ”

” ادهم رن جرس الشقه وفي ايده صنية كبيره عليها اكل ، فتحت زينب الباب ”

زينب ببتسامه : يعني انت مكلف نفسك ليه يا ادهم

ادهم ببتسامه : مكلف نفسي ايه انا عملت حاجه ولا في حاجه من مقامكم ” وحط الاكل علي طربيزة السفره ” يلا هسيبكم انتو تكملو شغلكم ولو احتاجتو حاجه نادي عليا ”

زينب ابتسمت : حبيبي ربنا يجعل الخير دايم عندكم والله يا ادهم انت طيب صعبان عليا انك واقع حظك مع نهال

ادهم ضحك : ياستي انا طيب مع الطيب بس نهال والله قلبها طيب هي بس بتدعي القوه

زينب : ربنا يخليكم لبعض ويهنيكم يحبيبي يارب

ادهم ببتسامه : اللهم امين يارب يلا اسيبكم انا ” وقفل الباب ونزل علي تحت ”

سلوي قابلت ادهم علي السلم : هاا خلصو ولا لسه ؟

ادهم : الشقه فوق بعضها لسه يدوب خلصو اوضة النوم والاطفال وقفلوهم

سلوي بدهشه : يووه من العصر لحد دلوقتي وهما في اوضتين طب اعمل ايه اطلع ابص عليهم ولا مطلعش

ادهم باس راسها : متتعبيش نفسك يا ست الكُل بكرا الشقه تخلص كلها هاخدك تتفرجي براحتك ودلوقتي عايز كوباية شاي من ايدك الحلوه دي

سلوي ببتسامه : عنياا ليك يا روح قلبي ” ونزلت من علي السلم دخلت علي المطبخ تعمل شاي ”

…………………………….

” في بيت زينب في دكرنس ”

” تغريد وضحي واقفين قدام باب الحمام ماسكي.ن فوط وعلبة كريما.ت كبيره ، ونهال في الحمام بتعمل الحمام المغربي ”

تغريد خبطت علي باب الحمام : هااا خلصتي ولا لسه

نهال بضيق : انا جسمي احمر الليفه دي عقاااب سلخت جسمي

تغريد بضحك : ياستي كل دا طبيعي علشان الليفه لتقشير الجسم المهم خلصتي

نهال فتحت الباب وهي لافه جسمها بفوطه وقالت بضيق : جسمي كله بيحر.قني ياريتني ما عملته في برطمان ازرق ريحته حلوه اوب دا لإيه

تغريد : دا بيخلي ريحة الجسم حلوه مهما بتحطي مايه برضو الريحه بتفضل ثابته علي الجسم عملتي منه

نهال بصتلها وهي حاسه ان جسمها بترعش من البرد : عملت بس ادهنيلي ضهري وكدا اكون خلصت وانجزي علشان جسمي متلج من البرد

ضحي طلعت من البلكونه وفي ايدها فون نهال : فونك رن ٣ مرات بس انا مردتش

نهال بستغراب : مين اللي بيرن عليا ؟

ضحي فتحت الفون : علي الاغلب ادهم علشان الرقم متسجل بِ اموجي الدبله دا

نهال اخدت منها الفون ورنت علي ادهم اللي رد بعد شويه : الوو

ادهم بنرفزه : ميتين ام فووونك فين بقالي نص ساعه برن عليكي فييينك ؟

نهال استغربت نرفزته فردت بهدوء : كنت مشغوله ومسمعتش الفون في ايه اللي حصل

ادهم بصوت عالي : ايوااا مشغوله في ايه الساعه ١٢ بليل وانتي لوحدك في البيت فكرت حصلك حاجه

نهال ابتسمت علي قلقه عليها : انا مش لوحدي معايا تغريد وضحي ومتقلقش انا كويسه ماما خلصت ولا لسه ؟

ادهم سكت شويه ومسح وشه بإيده ورد بهدوء : لسه باقي المطبخ الشقه كلها خلصت الحمدالله

نهال بستنكار : انت لسه متنرفز ؟

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock