روايات

ادهم و نيهال ج١

ادهم بهدوء : لاء مش متنرفز انا مضغوط مش اكتر ولما اتصلت عليكي وملقتش رد قلقت عليكي

نهال بصت للبنات وعملت كتم : بنات دقايق وجايا ” ودخلت علي اوضتها وقفلت الباب ” مضغوط من ايه ؟
ادهم اتنهد بقوه : في مشاكل في المصنع في السعوديه وبحاول احلها بالفون بس شكل الموضوع مش نافع

نهال : يعني ناوي علي ايه ؟

ادهم : ربنا يسهل انا كلمت ناس صحابي هناك وفهمتهم الوضع يمكن يحلو الدنيا والموضوع يتقفل لما نشوف المهم انتي كنتي بتعملي ايه ؟

نهال معرفتش تقول ايه فَ ردت بتوتر : مكنتش بعمل حاجه

ادهم بستغراب : قولتي كنت مشغوله فَ كنتي مشغوله في ايه ؟

” نهال كحت في الفون بتوتر وخجل ومعرفتش ترد ففضلت ساكته ”

ادهم بدهشه : سر في الدوله وخايفه تقولي ولا ايه ؟

نهال وشها احمر من الإحراج : اصل مش حاجه مهمه يعني حاجه عاديه

ادهم بدء يحس انه امر خاص ف حب يضايقها : اوك ايه هي الحاجه العاديه دي حابب اعرفها ولا مش من حقي ؟

نهال اتنفست بصوت مسموع من شدة التوتر : لاء من حقك محدش قال حاجه بس يعني هي ” وكحت ” حاجة بنات ملكش فيها

ادهم ضحك لانه متخيل شكلها : كنت حاسس والله المشكله ان انا متخيل شكل وشك عامل ايه دلوقتي

نهال بضيق : والله انك انسان مستفز ولو سمحت اقفل لان ورايا حجات كتير

ادهم بضحك : متزقيش طاااايب محدش يعرف يهزر معاكي ولا اي

نهال ضحكت علي كلامه وقالت ببتسامه : فعلا لازم اقفل لان ورايا حجات مستعجله هخلص وهكلمك

ادهم ابتسم بتفهم : خلاص تمام مع السلامه ” وقفل وهو مبتسم اوي ، مستغرب نفسه ازاي غارق في تفاصيلها بشكل دا وهو مكنش مهتم بأي ست ربنا خلقها اصلا ”

نهال قفلت الفون وهي بتترعش من البرد فتحت الدولاب طلعت هدوم ليها ولبستها : يخريب التلج اللي في الدنيا همووت من البرد يعالم

…………………………….

” الساعه اصبحت ١ بعد منتصف الليل ، نزلت زينب ووراها نجوي من علي السلالم بعجوبه من شدة التعب والارهاق ، ادهم وامه وابوه كانو صاحيين في الصاله اول ما شافوهم وقفو ”

سلوي : انا عارفه ان روحكم طلعت في الشقه كتر الف خيركم

زينب ابتسمت بتعب : يلا ربنا يتمم عليهم بخير

سلوي مسكت ايد زينب ونجوي تقعدهم : طب تعالو يلا ارتاحو شويه انا عارفه السلالم بتاعتنا صعبه

زينب برفض : حبيبتي يا ام ادهم والله بس احمد واقف تحت مستنينا بالعربيه علشان نروح

ادهم بصلهم بلوم : يعني تتصلو ب احمد علشان يروحكم وانا موجود يعني دا ينفع

زينب ببتسامه : انت اتهديت النهارده والعزال بتطلع كتير خيرك والله نزلنا براحه لتكونو نمتو ” وفونها رن وكان احمد كنسلت ” يلا هننزل احنا مش عايزين حاجه

سلوي مشيت معاهم هي وادهم لحد الشارع تحت : طب يعني تمشو كدا من غير ما تتعشو ولا تشربو حاجه

زينب ببتسامه : خيركم سابق يحبيبتي والله

ادهم راح سلم علي احمد : ابو حميد … يعني لما انت هنا مطلعتش علي فوق ليه ؟

احمد ببتسامه : انا لسه واصل والله علشان اخدهم هنيجي بقا يوم الفرح

ادهم : بإذن الله يغالي ” زينب ونجوي ركبو العربيه مع احمد اللي اخدهم ومشي ، وادهم وامه طلعو علي البيت ”

ادهم بتعب : انا مقتوول من التعب وميت نوووم

سلوي طبطبت علي ضهره : عارفه انك اتعدمت العافيه النهارده ادخل اسخنلك صدر الدكر بحبة شوربه تاكل بقا ؟

ادهم برفض : لالا صدر دكر ايه الساعه واحده بليل معرفش انام

سلوي : انت متغدتش يا ادهم وداخل علي جواز يابني

ادهم غمز بضحك : وصدر الدكر ماله ومال الجواز يوليه

سلوي بضحك : ازاي بقا دا ماله ونص دا الجواز بيهد ولا انت ناوي تقصر رقبتنا يا باشااا

ادهم ضحك بقوه : لاء متقلقيش هشرفكم وهشرف البلاد المجاوره كمان ” واتكلم بتعب ” لالا لازم انام دماغي بدأت تصدع ”

سلوي بحنان : طيب ادخل نام يبا افرد ضهرك علي السرير ريحه

” ادهم فعلا دخل غير هدومه ونام علي السرير مسك فونه علشان يرن علي نهال لكن لاقي نفسه من شده التعب نام من غير ما يحس ”

…………………………………..

” اول ما زينب دخلت البيت استقبلتها نهال بلهفه ، لكن زينب مكنتش حاسه بجسمها راحت اترمت علي الكنبه اللي في الصاله ”

نهال بدهشه : مامااا حصلك ايه

زينب بتعب : علقه … انا لو كنت اخدت علقه مكنتش هتعب كدا ضهري رجلي ايدي جسمي مش حاسه بأي حاجه من شدة الوجع مش قادره احدده فين

نهال بلوم : قولتلك متخلصيش الشقه في يوم واحد انتي اللي اصريتي

زينب قلعت الطرحه وهي لسه مرميه علي الكنبه : امال افضل راحه جايا من دكرنس للعزبه كل يوم المهم الحمدالله انها خلصت بس في حاجه استغربتها وانا هناك مشوفتش البت سلفتك خالص

نهال بستغراب : ليه يعني امال هتكون راحت فين ما يمكن تكون طلعت شقتها

زينب : ممكن برضو .. هناك بت تانيه قصيره شويه كدا مرتحتلهاش ابدا

نهال بتفكير : مين التانيه القصيره دي

زينب افتكرتها وقالت بدهشه : كانت واقفه جنب حما.تك واختها البت يختي شيفاني واقفه عيني في عينها كدهو ولا تيجي تسلم عليا ولاا كأني واقفه

نهال : مين دي تكون جميله بنت خالة ادهم ؟

زينب : انا عارفه بقا ” وقالت ببتسامه ” العزبه كلها بيتوتها وحشه اوي بس بست ادهم جميل يمكن احسن بيت شوفته هناك والشقه خرافه بعد ما اتفرشت بقت تحفه

نهال بلهفه : مصورتهاش ؟

زينب ببتسامه : لاء قولت تبقي مفاجأه كدا

نهال : طيب والحاره هناك حلوه ولا وحشه ؟

زينب بستغراب : حارة ايه دا العزبه كلها علي بعضها متجيش ٢٠ بيت عزبه صغيره اوي تفتحي البلكونه بتاعتك الصبح كدا تصطبحي علي زريبة بهايم تفتح النفس

نهال بقرف : الله يطمنك والله العظيم

زينب بصتلها بتركيز : انا عامله ايه في وشك فيكي حاجه غريبه كدا

نهال ببتسامه : من ساعة ما مشيتي وانا وتغريد فاتحين البيت كوافير عملت تنضيف بشره وعملت الحمام المغربي وعملت فرد لشعري استني شمي كدا ” قربت رقابتها من وش امها ”

زينب شمت ريحتها : الله ايه الريحه الحلوه دي بس انتي عملتي الحجات دي من دلوقتي ليه مش كنتي تستني قبل الفرح بيوم حتي

نهال : ما تنا كنت مفكره زيك كدا بس لما سألت قالو اعملي الحمام النغربي قبل الفرح بفتره علشان تشوفي جسمك هيستقبل الخلطات دي ولا لاء ولازم كل يوم تحطي من البرطمان اللي ريحته حلوه دا علشان كل ما بتحطي الريحه بتثبت في الجسم اكتر فهمتي

زينب : انا مش فاهمه حاجه في الكلام دا كله المهم انتي عارفه بتعملي ايه لما ادخل انام علشان حسه نفسي هيغمي عليا من التعب ” وسابتها ودخلت اوضتها تنام ”

” نهال فكت شعرها اللي اتفرد وبقا ناعم عكس طبيعته تماماا وبصت لنفسها في المرايا بتاعت البار الصغير اللي في صالتهم ”

نهال جابت شعرها علي جنب وهي فرحانه ان شعرها ناعم : يسلاام لو الواحد شعره ناعم كدا طبيعي عليا النعمه كنت ابقي احلي من جورجينا بس هو كدا الحلو ميكملش ” وقالت بتفكير ” طب احنا دلوقتي فردنا الشعر والراجل اللي هيتجوزني دا هيشوفو ناعم بعد كدا هعمل ايه لما يرجع علي طبيعته ” ضحكت وقالت بثقه ” نفرد امه من تاني

ودخلت علي اوضتها وهي بتغني : جميع البشر يتساوو ولا تشوف عيوني زيك ” ونامت علي السرير واتغطت كويس ودخلت في ثبات عميق مع النوم ”

………………………….

” الايام عماله تمر مفيش اي جديد بيحصل الشقه مفروشه وشكلها تحفه والشاشه مفتوحه علي القرآن ديما ، ادهم مشغول جدا بالمشكله اللي في شغله وتقريبا طول اليوم شغال علي اللاب بيكلمهم في السعوديه الكلام قل جدا بينه هو ونهال ، كل يوم نجوي تاخد عيالها وتروح عند زينب يفصلو يرقصو لخد ما يهبطو ويروحو ، نهال كل ما معاد الفرح بيقرب كل ما الخوف والتوتر بيتملكو منها اكتر ، لحد ما مر الاسبوع كله ”

” صباح يوم الفرح ”

من ٧___٩

الفصل السابع 7

” نهال كانت نايمه في سريرها بكل راحه لكن مفتحه عيونها ومركزه علي سقف الاوضه وبس ، هتسيب اوضتها بلدها عيلتها كل حاجه تخصها في المكان دا علشان تروح بيتها الاساسي هتعيش مع ناس تانيه مع راجل مسؤله عنه هتقوم بكل واجبات امها دلوقتي فهمت ليه بيقولو البنت ضيفه في بيت اهلها قطع تفكيرها زغروطة امها لما دخلت الاوضه وشايله فستان فرحها المتغلف ”

زينب ببتسامه : صباح الخير يا عروسة الفستان جيه اهو ويلا قومي افطري علشان احمد هيوديكي انتي وتغريد الكوافير

نهال بصت لأمها اللي علقت الفستان علي اول الدولاب وقامت حض.نتها بقوه : عارفه هتوحشيني اوي

زينب حض.نتها بحب قلبها واجعها ان بنتها وحيدتها هتسيبها بس دي سُنة الحياه وشيئ مفروغ منه ف قالت بمرح : ايه الحب اللي نزل عليكي فجأه دا بقااا

نهال بصتلها ببتسامه وعيونها فيها دموع : انا عارفه ان كنت بغلبك كتير وعارفه برضو ان مكنتش بساعدك في شغل البيت بس انا بحبك اوي يا ماما كان نفسي افضل عايشه معاكي طول الحياه متجوزش

زينب مسكتها من ايدها وقعدتها علي السرير وقعدت جنبها : تقعدي جنبي طول العمر ومفرحش بيكي ولا تتجوزي جوازه حلوه وتبقي في عصمة راجل مسؤل ويعرف يحافظ عليكي يا نهال ؟

نهال ميحت دموعها وقالت بخوف : بس انا خايفه من الحياه الجديده خايفه من المسؤليه اللي معرفش عنها حاجه ماما لو ادهم قالي عايز أكل من ايدك هقوله مبعرفش اطبخ معرفش وقتها ردة هيكون ايه

زينب ابتسمت : هيصبر عليكي لحد ما تتعلمي كل حاجه انا كنت متجوزه مبعرفش اطبخ بس بعدين اتعلمت انتي كنتي معتمده عليا بس لما تلاقي نفسك لوحدك هتعتمدي علي نفسك وتعملي نهال انتي رايحه بيت عيله عارفه يعني ايه ال ١٩ سنه اللي عشتيهم معايا دول وانا ربيتك فيهم هتطلعيهم هناك

نهال بعدم فهم : يعني ايه مش فاهمه ؟

زينب : يعني جوزك دا الكبير في عيلته يعني ليه احترامه متعليش صوتك عليه اللي يعصبه ابعدي عنه احترمي كلمته واوعي تقلي منه قدام اهله اللي يقولك عليه اسمعيه حما.تك تعتبريها انا تحترميها وتشليها علي راسك العيله كلها ليها احترامها علشان يدعو ليا انا وابوكي يقولو عرفو يربو فاهمه كلامي

نهال هزت راسها : فاهمه كلامك … هتجيلي هناك صح ؟

زينب حض.نتها : هجيلك وانتي كمان هتجيلي المهم مش عيزاكي تخافي يقلبي ادهم حنين وعمره ما هيزعلك قدمي ليه احسن ما عندك هو لما يلاقيكي كدا مستحيل يرفضلك طلب وهيشيلك في عينه متعنديش معاه واللي يقولك عليه قوليلو حاضر خليكي لينه معاه متعصيهوش و هو ابن حلال هيتقي ربنا فيكي انا متأكده

نهال ضمت امها بقوه : حاضر يا ماما

زينب بعدتها بحب : يلا قومي اغسلي وشك والبسي وتعالي برا اكون جهزت الفطار تفطري علشان تروح الكوافير ” وطلعت برا الاوضه راحت علي المطبخ ”

” نهال غمضت عيونها واتنفست بقوه وقامت فتحت دولابها طلعت سوت ابيض واسع ومريح وطرحه بيج وسليبر بيج رقيق واخدت فوطه وطلعت برا الاوضه راحه للحمام ”

تغريد كانت قاعده في الصاله بتحط منكير : صباح الفل يا عروسه

نهال ببتسامه : صباح النور قومي بقاا اتلحلحي كدا هتلاقي شنطة سفر في الدولاب حطي فيها البرفان والهيلز والإكسسورات وكل اللي هناخده الكوافير علي ما اخد شور

تغريد : طيب ماشي اخدتي العلبه اللي ريحتها حلوه دي علشان تدهني جسمك

نهال غمضت عينها بتذكار : والله نسيت ” ودخلت جابتها وطلعت ” اخر حته فيها قومي كدا تعالي

تغريد قامت بعدم فهم : في ايه ؟

نهال : قربي مني كدا كأنك هتحض.نيني شوفي هتشمي ايه

تغريد اول ما قربت منها شمت ريحه جميله اوي : واو شمه ريحه حلوه اووي زي ما تكوني حطه مخمرية العود كدا

نهال ببتسامه : بقالي اسبوع بستخدم العلبه اللي مع مجموعه الحمام المغربي لحد ما عملتلي ريحه تحفههه كدا المهم لما ادخل استحمي علشان منتأخرش ” ودخلت بسرعه علي الحمام وهي بتغني ” جميع البشر يتساوو ولا تشووف عيوني زيك حتت اغنيه عليا النعمه رايقه

” تغريد دخلت اوضة نهال جابت الشنطة من الدولاب فتحتها وحطت فيها كل الحجات اللي هيستخدموها عند الكوافير ”

………………………

” قدام بيت الحاج سالم خيمة كبيره وكراسي وتقريبا العزبه كلها موجوده في الطباخ ، الكراسي اللي في الشارع مليانه ناس البرنده فيها ناس البيت من جوا في ناس ”

ادهم واقف يشوف السفره الاولي ناقصها ايه يجيبه صفر لمحمود اللي مساعد الطباخ : محمووود هاات وجبه هناا وزود الرز شوويه

محمود : عنيااا يا عريس حاضر ” ودخل عند المكان اللي الطباخين بيطبخو فيه يجيب الوجبات الناقصه ورجعله ” احلي وجبه يا باشا

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock