روايات

ادهم و نيهال ج٢

نهال بغضــ,,ـب : والله … يعني سيادتك مش عارف انا ايه مطلعني في عز البرد واقفه في البرنده لوحدي والكل نايم

ادهم بستغراب من نبرة صوتها العاليه : اولا صوتك عالي ودا مش عاجبني ثانيا فعلا مش عارف ايه مطلعك البرنده دلوقتي
نهال عيونها دمعت وقالت بضيق : انت خارج من بعد المغرب ولسه راجع دلوقتي كنت فين كل داا يا ادهم ؟

ادهم مسح دقنته وقال بهدوء : قولتلك ان كان عندي شوية شغل بخلصهم وقعدت مع ناس صحابي شويه ورجعت ايه اللي حصل بقا

نهال اضايقت من كلامه وقالت : لاء ولا اي حاجه انا طالعه الشقه علشان بردانه وعايزه انام الكل متسخن ومتغطي علي البوتجاز جوا لو جعان علشان مفيش اكل فوق ” وسابته وطلعت علي الشقه ”

ادهم مضايق انه زعلها بس هو برضو مبحبش حد يتحكم فيه ولا في خطواته ، رجع تاني لعقله وقال انها مراته ومن حقها تقلق عليه يعني هي مغلطش ”

اتنهد جامد وقال : استغفر الله العلي العظيم واتوب اليه ” وبص علي الكيس اللي في ايده ” انا طول عُمري بقول الكشري مش بشرة خير محدش صدقني ” وطلع علي شقته علطول ”

……………………………..

” في شقة صلاح ”

” نوال قاعده في الصاله وجنبها غزل اللي بتاكل كيكه وشاي ”

غزل مسكت الكيكه في ايدها : بصي يا ماما امسكيها كدا بعدين تغطسيها كدا جوا الشاي ” وغطستها جوا الشاي لحد ما الشاي نزل علي الصنيه ”

نوال بصويت : لااااااء متغطسيش كُلي حته من الكيكه واشربي شوية شاي انما حوار التغطيس دا مش حلو

صلاح طلع من الاوضه بضيق من صويت نوال : بتصوتي لييه ؟

نوال بصتله : ردة فعل طبيعيه لما شوفت الشاي كان هيقع علي السجاده معلش ازعجنا نومك يا ابو غزل

صلاح بص لغزل ورجع بص لنوال : غزل صاحيه لدلوقتي ليه وانتي ايه اللي مصحيكي لخد الوقتي ؟

نوال اتنهدت اوي وقالت : عادي مش جايلنا نوم ف قولنا نسهر شويه ولا ممنوع يا صلاح

صلاح بصلها شويه : نيمي غزل وتعالي عايزك في موضوع في الاوضه ومتتأخريش ” ودخل الاوضه وقفل الباب ”

غزل : ماما هو بابا مبيجيش يقعد معانا ليه ويتفكر علي الكرتون وياكل من الكيكه

نوال ابتسمتلها وقالت وهي بتعدل شعرها : علشان بابا عنده كل يوم شغل بدري ولازم ينام بدري علشان يقدر يصحي ويجيب لغزل كل الحجات الحلوه اللي هي بتحبها

” غزل اتاوبت ونامت علي رجل نوال اللي حطت ايده علي شعرها علشان تنيمها ، نوال جزء منها اصبح بيكره صلاح بيكره كلامه وصوته وصمته بتكره وجوده معاها في نفس الاوضه او في نفس البيت اللي مقعدها معاه انها نوعا ما مطمنه انه مش هيأذيها ، بتكره اهلها علشان هما السبب في اللي هي فيه  ”

نوال اتنهدت بتمني وغمصت عيونها وقالت : يارب ادخل الاوضه يكون نام يارب يكون نام انا مش عيزاه ” وشالت بنتها نيمتها في اوضتها ودخلت اوضتها وهي حسه انها داخله مقب.ره بصت عليه وكان نام فعلا ابتسمت اوي ودخلت نامت جنبه بهدوء وهي فرحانه ”

………………………………….

” في شقة ادهم ”

” ادهم اخد شور في حمام اوضة نومه وخرج لابس بجامه تقيله وهو بيتشف شعره وعينه علي نهال اللي نايمه علي السرير بتلعب في الفون بتاعها ”

ادهم ببتسامه : علي فكره جبتلك الكُشري ؟

نهال من غير ما تبص ليه : متشكره تعبتك معايا بس سوري مش جايلي نفس اكل اي حاجه دلوقتي لو عايزه ممكن تاكله انت

ادهم نشف شعره بالفوطه وهو باصصلها كتير : طيب انا جعان

نهال بصتله بستغراب : تقريبا انا قولتلك كُل تحت علشان مفيش اكل هنا في الشقه

ادهم بلا مبالاه : تمام مفيش اكل قومي اعملي

نهال بعدم فهم : الساعه ١ بليل اقوم اعمل اكل ايه دلوقتي ؟

ادهم ربع ايده وبصلها : معرفش انا دلوقتي جعان اتصرفي وهاتيلي اكل ” وقعد جنبها وقال ببتسامه ” بس ممكن يعني تصالحيني واكون شبعت ومتعبكيش

نهال بضيق : انت اللي مزعلني و انا اللي اصالحك ؟

ادهم مسك ايدها باسها برقه : حقك عليا انا عارف ان اتأخرت بس والله الوقت اخدني و مطعم الكُشري كان زحمه جدا علي ما عرفت اجيبلك

نهال بصتله وقالت : انا بخاف افضل لوحدي وانا استنيتك كتير ومفيش معايا رصيد ارنلك وانت قافل نت القلق مو.تني عليك

ادهم قرب من خدها وباسها بحنان : والله اوعدك ان هحاول لو خرجت متأخرش تاني بس افردي وشك كدا واضحكي

نهال ابتسمت وقالت : علي فكره انا عملت كيكة بالشكولاته وسبتلك حته جوا اعملك كوباية شاي واحيبلك الكيكه ؟

ادهم ببتسامه : بتهزري عملتي كيكه ايه الروعه والتحفه والشطاره دي متأكد انها هتكون خطــ,,ـيره قومي تعالي معايا هنعمل شاي وناكل سوا

نهال ضحكت : ايه التشجيع القمر دا يولاد ” وقامت معاه ” بالله هتاكل صوابعك وراها من جمالها هتقولي كل يوم اعمليلي كيكه بالشكولاته

” ادهم ضحك وراحو علي المطبخ ، نهال شغلت الكاتل علي الشاي وادهم داق الكيكه ”

ادهم ببتسامه : لاء بجد والله مش اڤوره الكيكه تحفه تسلم ايدك

نهال : اول ما انت مشيت جت نوال قعدت معايا وعملنا كيكه نزلت لمامتك وسبتلنا دي

ادهم قوب من راسها وباسها : جميله وتحفه تسلم ايدك نزلتي قعدتي تحت بعد ما انا مشيت ؟

نهال سندت علي الحوض بضهرها : ايوا نزلت ومعايا الكيكه غسلت المواعين وفضلت قاعده لحد ما مامتك نامت طلعت البرنده استناك

ادهم بصلها وهو مبتسم : شوفتي الكيس اللي فيه الكُشري ولا لاء ؟

نهال هزت راسها : لسه مشوفتوش بس اشمعنا

ادهم : جايبلك حجات حلوه كمان روحي شوفيها علي ما اجيب الشاي واجيلك بس تعالي نقعد في الركنه هنا

” نهال هزت راسها بالموافقه وراحت علي الاوضه تشوف ايه الموجود في الكيس بصت علي للحاجه بصمت كبير واخدت الكيس وراحت علي المطبخ ”

ادهم ببتسامه : عجبتك ؟

نهال : ايه معني الهديه دي يا ادهم

ادهم بتنهيده :…………

“” انتظرو القادم “”

١٣__١٥

الفصل الثالث عشر 13

” نهال دخلت المطبخ علي ادهم وفي ايدها علبة اختبار الحمل ”

نهال رفعت العلبه قدام ادهم وقالت بستفسار : ايه دي يا ادهم ؟

ادهم بص للعلبه وبصلها ببتسامه : دا اختبار حمل … انا عايز طفل منك يا نهال

نهال غمضت عيونها بضيق : عايز طفل علشان ولدتك قالتلك مراتك لازم تحمل قبل ما تسافر ف انت طبعا مينفعش ترفض طلب ولدتك اللي هو اخص حاجه بينا اصلا صح ؟

ادهم اضايق جدا من كلامها وقال بهدوء عكس حالته : اولا مكنتش اعرف انك من النوع اللي بيبني قصص وروايات في دماغه ثانيا انا فعلا عايز اخلف منك بإرادتي انا مش عيل صغير قدامك علشان اسمع كلام امي والا كنت وافقت تاخدك لدكتور عادي لكن انتي شوفتي انا وقفت قصادها ازاي ثالثا بقا ودا الاهم انا بعاملك بما يرضي الله ف بلاش تطلعي اسوء ما في الواحد بكلامك وخدي بالك من كلامك بعد كدا علشان متزعليش مني ” وسابلها المطبخ وخرج البلكونه ”

” نهال الدموع اتجمعت في عيونها وسندت ضهرها علي رخامة المطبخ وبصت في ايدها علي اختبار الحمل ، محدش قادر يفهم انها مش هتقدر تشيل مسؤلية طفل دلوقتي دا هي يدوب بتحاول تتأقلم علي ان اصبح في حياتها راجل محدش مقدر ظروفها نهائي ”

نهال مسحت دموعها بهدوء : انا هروح اتكلم معاه بكل صراحه واكيد هيفهم وجهة نظري ” وراحت علي اوضة النوم ودخلت علي البلكونه ، كان غدهم قاعد علي كرسي بيدخن وضهره ليها ”

ادهم حس انها هتتكلم فقال : صدقني مش عايز اسمع اي كلام محتاج اهدي بعدين نتكلم ادخلي نامي الوقت اتأخر

نهال شدت كرسي وقعدت قدامه بكل هدوء وشجاعه : الكلام لما بيتأخر المعني بتاعه بينتهي مبيبقاش ليه لازمه مدام احنا في الموقف يبقي نحكي كل اللي جوانا سواء كان هيزعلنا او هيفرحنا وانا دلوقتي عندي كلام محتاجه منك تفهمني قبل ما تسمعني ممكن ؟

ادهم دخن اخر نفس في السجاره وطفاها وربع ايده وقال بهدوء : اتفضلي سامعك

نهال بتنهيده : دلوقتي احنا متجوزين مكملناش اسبوع انا لسه بتأقلم علي الحياه الزوجيه وانت كمان نفس الوضع انت بعد فتره هتسيبني وهتسافر علشان شغلك وانا هتلهي في الكليه والمذاكره تقدر تقولي لو حصل حمل انا هقدر اروح كل يوم الكليه من هنا للمنصوره واجي طيب تقدر تقولي انا ازاي هتحمل مسؤلية طفل لوحدي وانت مش موجود معايا ؟

ادهم ادرك معني كلامها ولاقي ان معاها حق بس برضو جواه جزء مش مقتنع فقال : طيب ما هو انا بعد سنه او اتنين او عشره انا برضو هاجي اجازه وهيحصل حمل وهرجع اسافر وهتبقي مسؤله عن طفل لوحدك

نهال مسكت ايده وقالت : ماشي بس بعد سنه او اتنين هكون كبرت شويه وهكون خلصت كليه وقتها هبقي جاهزه ومؤهله ان اربي طفل واشيل مسؤلية بيت كامل يا ادهم فاهمني

ادهم بصلها شويه وبعدين قال : نهال انتي عايزه تاخدي وسيله لمنع الحمل ؟

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock