روايات

ادهم و نيهال ج٣

” في العزبه من صباحية ربنا سلوي قاعده قدام الفرن القش في جنب من الشارع بتخبز عيش بلدي ومعاها لمياء اختها وجميله بنتها ”

سلوي وهي بتخبز علي الطبليه : ونوال المياه اخدت بنتها ومشت منعرفش عنها حاجه وجوزها مسبش مكان اللي أما دور عليها فيه والمسائل حالها التانيه علي رجلها نقش الحنه مبتقومش من النوم ولا بتعرف تطبخ ولا بتعرف تعمل حاجه في الدنيا
لمياء قاعده قدام الفرن تسوي العيش : اهي التانيه هنقول عروسه لسه وبتدلع إنما نوال تاخد بنتها وتمشي ازاي يعني محدش مالي عينها ولا ايه ؟

سلوي بلوية بوز : هنفضل نقول عروسه أحد أمتي يا اختي ما كلنا اتحوزنا ومن تالت يوم شوفنا مصالحنا إنما ازاي لو حد نطق كلمه معاها ادهم ياكله اكل

جميله بهزار : عارفه يا خالتي أنا لو من صلاح اروح اتجوز علي نوال أحر.قها

سلوي : قولتله الكلام دا هروح اشوفلك واخده من عيله ونسب قالي لاء أنا عايز مراتي وبنتي وأبوه الموكوس يقوله امك السبب وهم من كل ناحيه

لمياء : يادي الهم دا كل بيت فيه اللي مكفيه الواحد مبقاش عارف يروح فين علشان ميسمعش كلام والله يا اختي

” وسط كلامهم كان صلاح جاب علبة الجبنه وقعد وسطهم وفضل يعمل سندوتشات وياكل وسط الزرع ونسمه الهوا البارده وإشاعة الشمس الخفيفه وجو يروق البال فعلا ”

…………………………………………

” نوال فاقت من النوم لكن مبتسمه غير عن اي يوم بصت  لقت بنتها في حض.نها ، سر ابتسامتها حلمت انها رجعت لجوزها وحياتها استقرت زي ما بتتمني ”

نوال ابتسامتها راحت لما افتكرت امجد : حقيقي الممنوع مرغوب انا عايزه حد مش عايزني وحد عايزني أنا مش عايزاه

غزل فتحت عيونها وقامت بصت لأمها : ماما أنا جعانه عايزه لبن وسندونش بيض بالقشطه

نوال باست رأسها : قومي نشوف في ايه في المطبخ نعمله ونفطر ” واخدتها وراحت علي المطبخ قاعدتها علي الرخامه ”

غزل بحيره : ماما دلوقتي انتي بتكلمي عمو امجد طيب لو بابا عرف مش هيزعل منك ؟

” نوال انتبهت لسؤال بنتها ومعرفتش ترد سواحلها بريئ لكن خلي نوال تعمل الف حساب لأفعالها حست أن بنتها كبرت وبدأت تسأل اسأله كبيره ”

غزل بحيره اكبر : او مثلا انتي دلوقتي بتحبي عمو امجد ولا بابا ؟

نوال بكل تلقائيه : بحب بابا بس بابا مزعل ماما وديما بيخليها تعيط في الحاله دي ماما تعمل ايه ؟

غزل ببساطه : هي بتحبه يعني هتسامحه وبابا اكيد مش هيعمل كدا تاني في الكرتون الغزاله لما هربت من صاحبها اللي بيضر.بها قابلها ديب اكلها وندمت أنها سألت صاحبها ومشيت

نوال بتوهان : الغزاله لما هربت من صاحبها اللي كان بيضر.بها قابلها الديب وأكلها وندمت أنها مشيت هل أنا غلط هل لازم ارجع واستحمل واعيش والسلام ؟ ” وقالت برفض ” المو.ت عندي اهون من أن أعيش مزلوله أو تحت رحمة حد

………………………………………..

” امجد قاعد في مكتبه في الحضانه مرجع ضهره لورا وبيفكر هيعمل ايه مع نوال هو بيحبها وبيحب تفاصيلها البسيطه كل حاجه فيها بتخطفه بس ليه ديما حاسس بفتور من نحيتها .. هل لأن علاقتهم لسه مش رسمي ؟ ولا نوال في الطبيعي عندها برود ناحية أي شعور ؟ طب هل هو صح ولا غلط ؟ من كتر التفكير حاسس ان دماغه هتتفرتك ”

………………………………………….

” ادهم وصل بمراته قدام البيت ونزلوا وشافو العيله بيخبزو قدام الفرن ”

ادهم بص لنهال وابتسم : تعالي نقعد معاهم شويه بعدين نطلع فوق ” وسألها وراح قعد جنب أمه يأكل عيش وجبنه ، ونهال قعدت جنبه ”

سلوي بصت لنهال : ايه ينهال كل دي قاعده عند امك ؟

نهال : كل بنت بتحب بيت اهلها يا طنط وبتعبره قصر حتي لو هو عشه بعدين ادهم متخلنيش لحقت اقعد اصلا

” ادهم لسه هيتكلم فونه رن اول ما بص في الاسم ابتسم اوي ”

ادهم بابتسامه : تصدق وتأمن بالله انت كنت في بالي لسه امبارح

امجد بابتسامه : حبيب قلبي يا ادهووم والله بقولك ايه ما تيجي المنصوره يعم عايز اشوفك ضروري

ادهم : بإذن الله هيجيلك والله في حاجه ولا ايه ؟

امجد بتنهيده : لما تجيبي نتكلم يا ادهم ” ونوال رنت عليه ” طيب هكلمك تاني يا صاحبي وهستناك تجيلي مطنش ” وقفل ”

” ادهم قفل وسسرح بتفكيره شويه بدون سبب ، نهال اخدت بالها من سرحانه واستغربت جدا هو ماله النهارده ”

” جميله راحت قعدت جنب ادهم ومسك ايده وفضلت تحكي علي حجات تافهه بس قريبه من ادهم وقربها دا مخلي نهال بتغلي من جواها ”

نهال وقفت فجأه وقالت : ابعدي عن جوزي يجميله

الفصل الثالث والعشرون 23

” الكل اتفاجئ بجملة نهال واولهم كان ادهم اللي جواه فرحان من غيرتها ”

سلوي بغضــ,,ـب : دا ادهم اللي مربي جميله علي ايده زي العيله الصغيره عيب منك كدا

نهال بغيره واندفاع : ولما انتي عارفه أن ادهم اللي مربيها علي ايده وزي العيله الصغيره كنتي عايزه تجوزهالو ليه ؟

سلوي بصت لأدهم اللي متابع الحوار بحذر وعينه علي نهال : أنا مش هرد عليكي احتراما لجوزك اللي شايف ردك وقلة ادبك وساكت

نهال بغضــ,,ـب : وانا مش هرد عليكي علشان أنا عارفه تربيتي ازاي…

ادهم بنبره محذره لنهال : اطلعي شقتك ومش عايز كلمه تانيه علشان متصرفش تصرف يزعلك مني ” نهال فضلت واقفه بعند فَ ادهم زعق ” يلااااا انجزييي

” نهال اتخضت من صوته وبصتله بزعل وقامت طلعت علي شقتها ودموعها سبقاها ”

ادهم قام وقف وبعد عن جميله وقال لأمه : انتي امي علي عيني وراسي واللي يغلط فيكي اشقه نصين لكن مراتي خط احمر يما وانتي فاهمه قصدي كويس ” وسألها ومشي ”

سلوي بتريقه : خط احمر ولا اصفر يولااا يااا جوز السنيووره يا خيبتك في عيالك يا سلووي

” في شقة ادهم ”

” نهال دخلت شقتها ورزعت الباب وراها بقوه وفكت الطرحه بخنقه رميتها علي الارض وقلعت الكوتش رميت كل فرده في مكان بكل إهمال ودخلت علي الاوضه رميت نفسها علي السرير ”

نهال بغيظ : امال لو شكلك زي اسمك كنتي عملتي ايه يا خلة السنان انتي قال جميلة قال اكيد اللي سماها كان اعمي ” وقامت قلعت هدومها في اللحظه دي دخل ادهم ”

نهال شقهت بخجل وحاولت تداري جسمها وقال بغضــ,,ـب : ايه قلة الذووق دي مش تخبط أو تعمل اي حركه انك داخل

ادهم شد هدومها منها ورفع حاجبه وقال بكل برود : تخبط وانا داخل علي مراتي في اوضة نومي ؟

نهال حاولت تشد منه هدومها بغيظ وهي بترجع لورا : اه تخبط دا من الذوق ملهاش دعوه انت داخل فين وعلي مين وهات هدومي الجو برد عايزه ألبس

ادهم باستنكار وقرب منها اكتر لدرجة أنها اتوترت : أنا قلعتك ولا جيت لقيتك قالعه ؟ بعدين لما انتي بردانه قلعتي ليه ؟

نهال بغيظ وتوتر : قلعت علشان هلبس بجامتي معرفش انك طالع ورايا ” وحاولت تبعده عنها ” ابعد متقربش

ادهم قرب لشفايفها ولمسهم وقال بهمس : ابعد ليه مش كنتي هتمو.تي عليا في العربيه ولا رجعتي في كلامك ؟

” نهال بصتله وهي متأثره بقربه وحطت أيدها علي رقابته وباسته هي بحب واشتياق ، وادهم كان اكتر من مرحب بيها ”

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock