روايات

ادهم و نيهال ج٣

هوه بتاعتي ؟

ادهم قعد علي الصالون وحط رجل علي رجل : صحتك وانتي حره فيها طبعا بس اوعا تنسي أن انتي دلوقتي حامل في ابني أو بنتي ودول صحتهم تهمني فَ اشربي لبن مفيد لصحة ولادي ” وشرب من الفنجان قدامها بكل استفزاز ”
نهال راحت قعدت جنبه وحطت رجل علي رجل وربعت ايده وفضلت تهز في رجلها : اقلب القناه دي وحشه

ادهم برفع حاجب : القناه عجباني وانا قاعد قبلك يعني اللي اجيبه تتفرجي عليه بهدوء ومن غير دوشه

نهال قعدت جنبه وحست بدوخه بسيطه رجعت رأسها لورا وغمضت عينها وقالت : يخربيت كدا

ادهم بصلها وحس أنها تعبانه فقال بقلق : مالك دايخه ولا ايه ؟

نهال هزت راسها بموافقه : بتجيلي دوخه بحس أن كل حاجه حواليا بتلف وبعدها بقا يجيلي صداع

ادهم اخدها في حض.نه وباس رأسها وقال بحنان : طب قومي البسي نروح عند دكتور نشوف الوضع ونطمن عليكي وعلي الحمل

نهال حض.نته بقوه وقالت برفض : بكرا نروح حقيقي مش قادره اتحرك من مكاني

ادهم حرك ايده علي رأسها بحب : اللي يريحك بكرا نروح نكشف ونشوف الوضع وبإذن الله خير يحبيبي قومي يلا خديلك شور يفوقك كدا

” نهال هزت راسها بموافقه وقامت طلعت هدوم ودخلت تاخد شور ، وادهم خرج البلكونه يشرب سجاره وبيفكر هيسافر ازاي ويسيب نهال تواجهه كل اللي هنا لوحدها ومش هينفع ياخدها معاه ومش هينفع يفضل هنا غمض عينه بإرهاق من كتر التفكير ورمي السيجاره وفضل واقف في البلكونه ”

نهال كانت بتاخد الشور بمايه دافيه فجأه المايه بردت جدا وجسمها اترعش : ادهم…ادهم انت فين ؟

ادهم فتح الباب وكانت نهال ورا ستارة البانيو وقال بمرح : لاء اوعي تقولي انك عايزاني اليفلك ضهرك ؟

نهال طلعت رأسها من ورا الستاره وقالت بغيظ : المايه تلجت فجأه وجسمي متلج شوف فين المشكله عايزه أشيل الشامبو من شعري

ادهم بص علي السخان وقال : يبقا الكهربا فصلت عن السخان غسلي واطلعي علشان اعرف اصلحه

نهال : يا ادهم المايه تلج حرفيا اغسل ازاي ؟

” ادهم شد الستاره من عليها ونهال صوتت وشدتها تاني ودا خلي ادهم يستغرب ”

ادهم بضيق : بتصوتي ليه انتي الوقتي افتحي الستاره خليني اشوف السخان في ايه !

نهال بخجل ممزوج بغضــ,,ـب : بلاش استظراف هااات البورنص من ورا الباب خليني البسه

ادهم جاب البورنص وهو بيتمتم بستغراب : هتخبي ايه ما أنا عارفها حته حته عليا النعمه نسوان غريبه ” وتناولها البورنص وقال بسخريه  ” اتفضلي يا هانم اتغطي من جوزك

نهال بصتله بغيظ وشدت البورنص لبسته وطلعت من البانيو بصتله : هتصلح السخان دا ازاي بقا ؟

ادهم دخل البانيو وبص علي السخان المتعلق وحاول وفضل يصلح فيه شويه وبعدين يصلها : افتحي الحنفيه السخنه بتاعت الحوض كدا

نهال فتحتها واشتغل قالت بابتسامه : الله ينور بمعلم ادهم يجي منك طب ما هي محلوله اهي سيب المصنع واشتغل سباك يعم

ادهم طلع من البانيو ونشف ايده في الفوطه : سباك ايه بس دا البتاع اتصلح معايا بالحظ ادخلي كملي الشور بتاعتك واطلعي يلا ليفصل تاني ” وصلت من الحمام ونهال كملت الشور بتاعها ”

…………………………………………………

” نوال طلعت وقفت في البلكونه شويه بعد ما اكلت بنتها ونيمتها ، بصت علي الشارع اللي زحمه من العربيات والناس دوشة المدينه مقارنه بهدوء الريف ”

نوال بسخريه : طبعا هدوء الريف ودي محتاجه مقارنه أو تفكير ” قطع تفكيرها دخول امجد اللي وقف جنبها وبص عليها ”

امجد بتنهيده : هدوء الريف ولا صلاح وبيته يا نوال ؟

نوال اندهشت من كلامه ومن وجوده وقالت بتوتر : قصدك ايه ؟

امجد بصلها : انتي بتحبيه لسه….مجرد سؤال علي فكره ليه التوتر دا كله

نوال بصت قدامها وافتكرت إهماله وعدم شخصيته وأفعاله قالت بكل ثقه : لاء حبه في قلبي انتهي أو يمكن مكنش حب من الأساس يمكن علشان مشوفتش غيره فكرت نفسي حبيته

امجد بأمل : طب وانا يا نوال بنسبالك ايه ؟ ” ومسك أيدها ”

نوال شدت ايدها منه : ينفع مردش علي الاقل دلوقتي أنا لسه مش متأكده من مشاعري لما اكون متأكده هاجي اقول لوحدي ” وحاولت تتوه في الكلام ” المهم تشرب قهوه ولا شاي

امجد حاول يبتسم : قهوه…ساده يا نوال لو سمحتي

نوال لفت وشها ليه وقالت بستغراب : مش كانت مظبوطه ؟

امجد : عايزها مُره المرادي

” نوال راحت علي المطبخ واخيرا اتنفست بقوه بتحس أن في وجود امجد أنها مبتعرفش تتنفس كويس ، بدأت تعمل القهوه وهي متوتره لسبب هي نفسها مش عرفاه ”

…………………………………………….

” نهال نايمه في حض.ن ادهم لكن صاحيه ، ادهم ضاممها وصاحب هو كمان ”

” ادهم بعد وطلع علبة السجائر اخد منها واحده وولعها ونفخ دخانها لفوق ”

نهال لفت المفرش حواليها واتعدلت وبصتله : دا بقت عاده بقا ؟

ادهم بعدم فهم وهو بيرجع خصلة شعرها ورا وبيب.وس كتفها : هي ايه يا سكر اللي بقت عاده

نهال شدت السيجاره من بين شفايفه ورميتها جنبها علي الكومود وقربت من ادهم اوي وقالت بهمس : بدل ما شفايفك تلمس حاجه مضره جرب تلمسني مثلا ” وباست شفايفه برقه ”

ادهم بغمزه : وانتي مش مضره ؟

نهال برفع حاجب وهي باصه لشفايفه : انت ادري بقا أن كنت مضره ولا …لاء

ادهم شدها وباسها : حتي لو مضره أنا راجل عاشق ضررك  ” ولسه هيقرب اكتر جرس شقتهم ضر.ب ”

نهال بستغراب : مين اللي هيجيلنا يا تري ؟

ادهم قام : خليكي هشوف مين واجيلك ” وراح يفتح الباب وشاف اكتر حد متمناش أنه يشوفه ”

” انتظروا القادم ”

الفصل الرابع والعشرون 24

ادهم كان غرقان في حض.ن مراته ، سامع جرس الباب اللي عمال يرن لكن تجاهل بمزاجه مش عايز يقوم ويسيبها ، نهال حاولت تبعده عنها لكن اضايق بمحاولتها ومسك فيها اكتر ”

نهال بهمس : ادهم الجرس هيتحر.ق من كتر الرن قوم شوف مين أنا مش هطير

ادهم رفع وشه من رقابتها وقرب لشفايفها واتكلم بهمس : دلوقتي اللي علي الباب هيمشي بس ممكن تخليكي معايا انتي بنفسك قولتي بدل ما شفايفي تلمس حاجه مضره اجرب المسك وانا بصراحه عجبني العرض دا جدااا

” نهال ضحكت و حض.نته وغمضت عيونها وبادلته جنونه وحبه وهي اصلا مش عايزه تبعد عنه ولا تسيبه ، لكن اللي علي الباب مش مبطل رن ودا عصب ادهم جدا ”

ادهم بعد عن نهال وهو في قمة ضيقه : يلعن ابوكو لما الواحد مش عارف ياخد راحته مع مراته في بيته هياخد راحته فين ” ورايح يفتح الباب وقفه صوت نهال المخضوض ”

نهال دورت علي التيشيرت بتاعه وناولته ليه : انت خارج كدا ازاي انت اتجننت يا ادهم ..امسك البس هدومك واعدل نفسك الاول

ادهم وهو خارج : مش لابس حاجه واه هفتح الباب كدا يمكن يحسو علي دمهم شويه ” وفتح الباب بصـ,,ـدره العريان وشكله اللي مفهوم هو بيعمل ايه اصلا وشاف اخر شخص كان يتمني يشوفه  ”

سلوي بصتله من فوق لتحت برفع حاجب : انت كنت بتعمل ايه ؟

ادهم مكنش متفاجئ من سؤال أمه خصوصا أنه هو عارفها ف رد بكل هدوء عكس الضيق اللي جواه : كنت في حض.ن مراتي يما لو عايزه توضيح اكتر معنديش مانع

سلوي بستنكار : اللي اختشو ما.تو صحيح وازاي تفتح بمنظرك دا افرض اللي كانت طالعه جميله وشافتك كدا ردة فعلك هتكون ايه

ادهم مسح وشه وقال بتنهيده : اماااااا اماااااا انجزي في ايه

سلوي : في واحد اسمه امجد تحت بيسأل عليك وابوك وصلاح قابلوه ومستنيك في البرنده

ادهم بإيجاز : تمام قوليلو نازلك حالا ” وفضل فاتح الباب لحد ما أمه نزلت وبعدين قفله ودخل لمراته اللي كانت في الحمام ونايمه في البانيو ابتسم ودخل علي الحمام ”

نهال كانت نايمه مسترخيه جدا في البانيو اول ما دخل ابتسمت وبصت ليه : واقف كدا ليه ؟

ادهم ساند بكافه علي باب الحمام وقال بإعجاب : بتفرج عليكي عندك مانع

نهال مدت أيدها ليه بإغراء : عندك انت مانع لو تشاركني الشاور

ادهم مسك أيدها وباسها وقال : في الطبيعي معنديش اي مانع نهائي لكن للأسف عندي ضيوف تحت ومضطر انزل ” وقال بمغزي” بس عادي يعني نعيد ام الشاور لما ارجع

نهال بصتله بتركيز : هتخرج معاهم يعني ولا هتفضل هنا في البيت ؟

ادهم بستغراب : بصي أنا لسه مش عارف هعمل ايه بس اشمعنا يعني هيفرق في ايه سواء فضلت في البيت أو خرجت

نهال عايزه تخرج من البانيو بس مش عارفه علشان ادهم واقف مش راضي يخرج وهي مكسوفه تقف قدامه  : يعني عايزه اروح اجيب الحجات اللي تحتاجها في الكليه بكرا اول يوم في الترم وعندي اول محاضره الساعه ٨ ف كنت بقول لو هتخرج اكتبلك اللي هحتاجه تجيبه

ادهم قرب منها وهي في البانيو وباس خدها واتكلم بهمس : هخلص كدا معاهم تحت وهرنلك تلبسي نروح نجيب اللي انتي عايزاه

نهال تاهت مع همسه واتكلمت بدون وعي : هو لازم تنزل يعني أنا عايزه افضل في حض.نك

ادهم بهمس وأيده بتمشي علي خدها بحنان : تعطل الدنيا كلها علشان خاطر عيونك

نهال قامت وقفت ولفت نفسها بفوطه وحاوطت رقبة ادهم بصت في عيونه وقالت بغيره : ادهم هو لو كانت جميله مكاني كنت تعيش معاها حياة زوجيه طبيعيه ؟

ادهم بعد عنها وبيحاول يستوعب كلامها وهو مصدوم : يشيخه يلعن فصلانك…ابعدي خليني انزل مش ناقص هبل

نهال مسكت ايده وقالت بغيره واضحه : رد علي سؤالي بعدين انزل

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock