روايات

ادهم و نيهال ج٥

ادهم ابتسم: كملي اقلعي الباقي

نهال بصدمه: انت عايزني اقعد قدامك من غير هدوم خالص؟
ادهم ببساطه واستغراب: اه..بعدين ايه الجديد هي اول مره؟

نهال اتحرجت من الفكره نفسها وقالت بكسوف: مش اول مره بس يعني مينفعش اتكسف بصراحه

ادهم بستغراب: تتكسفي مني معقول؟ بعدين الموضوع عادي يحبيبي انا جوزك وسرك يا نوله

” نهال جواها رافض الفكره وملامحه باين عليها الاستغراب من طلبه، وادهم فاهم تفكيرها بس مستغرب رفضها ”

ادهم بهدوء:  ممكن تفكري بصوت عالي لان مش عارف افهمك؟

نهال انتبهت لصوته: مستغربه طلبك يا ادهم مش فاهمه عايزني اقعد عريانه قدامك ليه وفي نفس الوقت مش عارفه اعمل حاجه وانا مش فهماها

ادهم اتنفس بقوه وقال: طيب انا حابب اشوفك كدا متسأليش ليه هي رغبه جوايا وبس لكن لو انتي مش مرتاحه دا براحتك يحبيبي عادي

” نهال في جزء جواها رافض الفكره لكن جزء تاني بيقولها انه جوزها يبقي ليه الرفض، وبعد صراع داخلي قامت وعملت نفس اللي قالهولها ”

……………………………..

” صباح جديد محمل بأمل جديد لأول مره نهال تحس انها مش مرتاحه في بيت اهلها دوشة دكرنس صعبه لكن العزبه هاديه وحتي دوشتها هاديه هنا نهال اكتشفت انها حبت حتي الوحش بتاع العزبه بسبب حبها لادهم ”

” نجوي دخلت عليها كانت نهال راميه بجامتها كل قطعه في مكان ونايمه بفنله حمالات ”

نجوي لمت هدوم بنتها من علي الارض: طبعاا ما انتي مش في شقتك هتلمي وتنضفي معتمده علي الخدامه اللي هنا بعدين قالعه بجامتك ليه تخدي برد كدا

نهال بصتلها بإرهاق وعدلت الغطا عليها ونامت بكسل: نجوي الله يخليكي تعالي كمان نص ساعه اكون فوقت للمرشح بتاعك دا

نجوي برفع حاجب: قومي يابت جوزك رن عليكي كتير ولما مردتيش عليه رن عليا قولتله نايمه

نهال قامت بفزع تدور علي فونها ونسيت النوم: السااعه ١ الضهر انا نمت كل دا ازااي مسمعتش الفون خالص وهو بيرن ” ورنت لأدهم ”

نجوي بتريقه: نمتي كأنك منمتيش في حياتك ابدا انا هطلع تخلصي كلام مع جوزك وتقومي تفطري ” وخرجت برا ونهال رنت كذا مره علي ادهم اللي رد في المره التالته ”

ادهم بصوت يدل عليه انه شغال من الدوشه اللي حواليه: نموسيتك كُحلي يا ست نُوله

نهال ابتسمت: مين سبب سهري يا استاذ ادهم مش حضرتك؟

ادهم ضحك بخفه: ورايا كام حاجه كدا هخلصهم وارنلك قومي افطري كدا وخدي شاور علي ما ارنلك

” نهال وافقته وقفلت وهي مبتسمه بعدين افتكرت كلامهم بليل وحست انها مراهقه بتحب وخايفه اهلها يمسكوها مش واحده وجوزها ضحكت علي جنون جوزها وقامت تشوف امها ”

…………………………..

” ادهم قاعد علي مكتبه في المصنع بيتابع اخر مبيعات المصنع في فترة غيابه وبيشوف في شاشة الكاميرات اللي قدامه شغل العمال، قطع افكاره رنة فونه وكانت امه ”

ادهم اتنهد ورد: حبيبتي الغاليه

سلوي ببتسامه: قلبها وروحها عامل ايه يبا وبتاكل ولا لاء طمني عليك؟

ادهم ضحك: باكل ولا لاء؟ هو انا عايش في غابه يا سلوي اه اكلت وشربت شاي قاعد بتابع الشغل وكنت يدوب قبل ما ترني نازل للعمال

سلوي: طب علشان معطلكش انا مش حابه مراتك تروح وتيجي كتير يا ادهم احنا ارياف يبا ودي واحده جوزها مسافر والناس مبتسبش حد في حاله

ادهم ببساطه: ملعون ابو الناس مراتي قي كليه يعني يوميا هتطلع تروح كليتها وترجع مش هقعدها علشان ارضي الناس ونفسي حد يجيب سيرة مراتي بكلمه وانا انزل اندمه علي الدقيقه اللي اتولد فيها

سلوي معجبهاش كلام ابنها: يا ادهم مفيش حاجه اسمها ملعون ابو الناس دا اللي ميحترمش الناس الناس متحترموش يبني

ادهم حس انه داخل نقاش عقيم مع امه هو اصلا مش فضيله: حاضر يما انا هتكلم مع نهال وافتكري ان قولت انا اللي هتكلم يعني متتكلميش معاها انتي

سلوي بهمس: اكلم يا اخويا انت حر معاها انا بعرفك وخلاص ولم قرشك كدا متبعتروش عليها

ادهم ابتسم: طب لما مبعتروش عليها هبعتره علي مين يما والنبي يماا متزعليها خليها تحس انها منكم متحسش نفسها غريبه بينكم

سلوي اتنهدت من ابنها: في عنيا يا ادهم متقلقش يلا شوف شغلك ولما تفضي كلمني ” وقفلت وقعدت تفكر بحيره ” يكون البت سحراله؟ اه والنبي سحراله دا الواد مش شايف حد غيرها

………………………………

” نوال في شقتها واقفه في المطبخ بتعمل فطار لجوزها قبل ما ينزل شغله، دخل صلاح وهو لابس بنطالونه الجينز وحزام ”

صلاح: نهال التيشيرت الرصاصي اللي انا كنت جايبه في العيد اللي فات دا فين مش لاقيه في الدولاب خالص

نوال بصتله: علي الحبل في بلكونة اوضة النوم بس البس الابيض يا صلاح بلاش الرصاصي دا قُدم بعدين ابقي اشتريلك قميصين من دكرنس يا اخي

صلاح بملل: يا نوال انا فاضي اروح الف واشتري

نوال راحت حاوطت رقابته بدراع واحد وايدها التانيه بتمشيها علي دقنه:طب ايه رأيك لما تخلص شغل النهارده انشالله حتي لو بليل متأخر نروح انا  وانت نشتريلك قميصين ونقعد شويه علي البحر ونيجي

صلاح حط ايده علي وسطها وباس خدها: موافق هرنلك وانا راجع تجهزي وتنزلي تستنيني تحت المهم دلوقتي خلصتي الفطار ولا لسه انا ميت جووع

نوال بعدت عنه وبدأت تحط البيض في السنودتشات:  يلا خلصت اهوو عملتلك اتنين تفطر بيهم واتنين معاك وانت ماشي علشان متجبش حاجه من برا توجع معدتك تاني

صلاح اخدهم من ايدها وباس شفايفها برقه: يسلملي حياتي اللي خايف عليا ” وطلع جاب التيشيرت لبسه وسرح شعره وهو بياكل وخلص واخد كيس سندوتشاته ونزل علي شغله ”

……………………………

” نهال قاعده في البلكونه في ايدها كوباية شاي بعد ما فطرت عماله تتفرج علي الشارع بسرحان وتفكيرها كله هتتعامل مع العيله اللي هناك دي ازاي من غير ادهم ”

تغريد جابت كرسي وقعدت جنبها: لاء دا الجواز بيغير فعلا؟

نهال انتبهت لكلامها ببتسامه: مش فهماكي بيغير ازاي!

تغريد ببتسامه وهي بتعبر :  يعني بقتي تسرحي كأنك ست عليكي هموم كدا او مثلا زي واحده محتاره تتطبخ ايه النهارده….حبيتي ادهم؟

نهال بصتلها وقالت ببتسامه: اكتشفتني فيه عارفه انتي لما تشوفي نفسك في عيون حد انا بقا لقيتني في عيون ادهم كأنه مرايتي…كأن قلبي متخلقش غير علشان يشيل حبه وبس…صوته بيعلمني الهدوء سكوته بيعلمني معاني الامان بحبه كأنه الحقيقه الوحيده في وسط كل الاحتمالات اللي في الحياه

تغريد فرحت بكلامها اووي لكن اتنهدت بعمق: الحب دا غريب جدا يعني ارزاق فعلا  زي ما بيقوله شخص كنتي في البدايه كارهه فكرة وجوده بعدين تحسي انه وجوده بيعيشك اصلا وشخص تضيعي عمرك عشانه وفي الاخر متكرهيش قده غريب الحب فعلا ” وسألت بستغراب ” ازاي اعرف ان الشخص اللي قدامي دا هو الشخص الصح؟

نهال حست بلغز في كلامها مفهمتهوش لكن ردت بهدوء: الشخص الصح بيجي من غير ما تنادي عليه اللي تحسي معاه انك مش لوحدك لما تتكلمي يسمع ولما تسكتي يفهم ولما تقعي ميسألش وقعتي ليه يمد ايده يسندك وبس الشخص الصح مش اللي يملي الدنيا ورد لاء اللي يمشي حافي جنبك وقت الشوك علشان متتأذيش الشخص الصح دا مش نصك التاني وبس لاء دا هو النسخه اللي كنتي بتدوري عليها اللي يحبك زي ما انتي اللي يفضل حتي لو كل الناس مشيت فهمتي

” تغريد سمعت كلام نهال وحست ان اللي حصل دا كان خير كبير ليها القلم وجعها اه بس علمها الدرس صح ”

“” انتظرو القادم “”

الفصل الواحد والاربعون 41

” اول يوم عدي علي نهال كأنه سنه يومها فاضي جدا من غير ادهم رغم وجود امها ومرات عمها وبنات عمها الا واليوم مش بيعدي ”

نهال فونها رن وكان جوزها قامت وقفت وبصتلهم:  دا ادهم هرد عليه واجيلكم ” ودخلت اوضتها ترد عليه” ايوا يا ادهم

ادهم ابتسم لما سمع صوتها: صوتك وحشني حض.نك وحشني كلك علي بعضك وحشاني بتعملي ايه يقلب ادهم

نهال ابتسمت علي كلامه بتأثير: وانت كمان وحشتني اوي…كنت قاعده انا وماما ومرات عمي وتغريد

ادهم بستغراب: ماما ومرات عمك؟ انتي لسه مروحتيش البلد لحد دلوقتي يا نهال؟

نهال بتبرير: يا ادهم والله العظيم ماما موافقتش تخليني اروح النهارده خالص قالتلي بكرا روحي

ادهم اضايق من كلامها: كلام امك يمشي وكلامي ملوش اي تلاتين لازمه…قولتي هبات يوم قولت ماشي مفيش مشكله ايه اللي لسه مقعدك لحد دلوقتي؟

نهال اتخنقت من اسلوبه الحاد معاها وقالت: حاضر يا ادهم هخلي احمد يروحني دلوقتي بس ممكن تهدي

ادهم بغيره: يشيخه يلعن احمد علي اللي جابوه هتروحي فين الساعه ١١ بليل دلوقتي عندك ” اتنهد بيحاول يهدي اعصــ,,ـابه ” خليكي النهارده عندك وبكرا الصبح روحي يا نهال

نهال بهدوء: حاضر يا ادهم…انت بتعمل ايه دلوقتي

ادهم كان واقف في المطبخ مشغل كاتل الكهربا بيعمل شاي: واقف بعمل زفت شاي مستني المايه تغلي

نهال حست انه متعصب: انت متعصب ليه يا ادهم ممكن افهم؟

ادهم بعصبيه وصوت عالي: متعصب علشان مش حابك تباتي برا البيت يا نهال مش عاجبتي الوضع دا نهائي

نهال اتنهدت بتفهم لكن قالت بعتراض: ادهم علي فكره انا مش بيت حد غريب دا بيت ابوياا!

ادهم رزع ايده علي الحوض بغضــ,,ـب وقال بتنهيده:  يا ماما افهمي انا مش بمنعك عن بيت اهلك روحي في الوقت اللي يعجبك لكن تباتي لاء

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock