روايات

رواية سم القاسي (كاملة حتي الفصل الاخير) بقلم ماهي احمد

عاصي روح البيت تاني يوم وهو وشه متخرشم ومش شايف قدامه فك القماشه اللي كان حاططها علي ايده ودخل المكتب علي طول جاب الخط بتاعه من الفون اللي اتكسر وحطه في فون جديد 

وبقي مستني الاتصال يجيله بفارغ الصبر 

بيبص لقي بدور داخله عليه هي وغالب بدور اول ما شافته شافت وشه وهو متخرشم غصب عنها خافت عليه لسه هتسأله مالك في ايه راحت رجعت في كلامها وبقت بصاله وهو كمان بقي يبصلها وبس 

غالب: في ايه بتبصوا لبعض كده ليه

بدور: انا طالعه اوضتي 

عاصي: تعالي ياغالب عايزك 

غالب: تليفونك كان مقفول ليه من امبارح اتصلت بيك كتير كان مغلق 

عاصي: سيبك من ده كله 

غالب: ايه اللي في وشك ده انت عملت حادثه ولا ايه ؟ 

عاصي: لاء 

غالب: يبقي رجعت تلعب تاني 

عاصي:سيبك مني.. عملت ايه مع بدور.. هي كويسه 

غالب: بس لو تقولولي حصل ايه ما محدش راضي يفهمني حاجه 

عاصي سكت وبقي يبص للفون مستني رساله 

غالب: طيب علي الاقل قولي عملت ايه مع احسان.. هي اللي عملت اللعبه دي مش كده 

عاصي: ( بص في الارض بكل اسف ) للاسف لاء 

غالب: انت متاكد 

عاصي: ايوه متأكد 

غالب: طيب وبعدين هتعمل معاها ايه.. هتسيبها كده 

عاصي: لسه ما اخدتش قرار 

غالب: احسان بتحبك.. وطالما انت متأكد ان مالهاش ذنب في اللي حصل يبقي ماينفعش تسيبها كده 

عاصي: عارف.. بس حاجه واحده اللي مخليني مش مطمن 

غالب: ايه هي 

عاصي: انا بفتكر كل حاجه لما بصحي.. ان شالله لو حاجات بسيطه.. الا الحكايه دي مش فاكر اني قربتلها من اساسه 

غالب: تلاقيك تقلت في الشرب شويه ولا حاجه 

عاصي: مش عارف 

غالب تليفونه رن

غالب: الوو 

محمود: _______

غالب: ايوه تليفونه كان مقفول 

محمود: ————&

غالب: خلاص انا جاي حالا 

———————–( بقلمي ماهي احمد )————————-

بدور طلعت اوضتها وبقت توضب دولابها 

واخدت شاور  ولبست البورنس بتاعها ولسه بتسرح شعرها لاقت الرساله اتبعتتلها تاني 

الفون كان علي الكومود فتحت الرساله المره دي 

بتبص لاقت الصوره بتاعتها وعاصي من ضهره ومكتوب عليها 

شكلك حلو اوي وانتي في المايه ياريتني كنت عرفت اصورك كلك علي بعضك 

يلا معلش الجيات اكتر من الريحات 

بس تفتكرى لما صورك تتبعت لكل المدرسه ويشوفوكي وانتي بالمنظر ده هيبقي شكلك ايه قدامهم 

وياريت تسلميلي علي مستر عاصي😁

بدور بصت كده وبقت مصدومه من اللي شافته 

وهي بترجع لورا عشان تقعد علي السرير خبطت في الطرابيزه الازاز بتاع الطرابيزه اتكسر بقت من كتر الصدم#مه ماشيه علي الازاز وهي مش عارفه تعمل ايه 

عاصي سمع الازاز وهو بيتكسر بالمنظر ده طلع بسرعه لبدور 

وفتح عليها الباب لقاها ماسكه الفون وهي بتعيط 

عاصي: حاسبي.. حاسبي يابدور رجلك 

بدور مكانتش بتتكلم كانت ساكته وبس وماسكه الفون وبترفع ايديها بتوريله الصوره 

عاصي شاف الصوره وداس علي الازاز برجليه وشالها رفعها طلعها من الازاز وقعدها علي السرير 

عاصي مسك ايديها 

عاصي: ماتقلقيش كل حاجه هتتحل 

ماتقلقيش يابدور 

—————————-( بقلمي ماهي احمد )———————

كريم فونه رن 

كريم: الووو 

اللي بتكلمه: بعت الصوره 

كريم: ايوه بعتها 

اللي بتكلمه: اول ما تروح المدرسه تبعت الصوره لكل الطلبه 

وتفضحها وتخليها تسيب المدرسه حالا 

كريم: لاء مش هيحصل كده الا لما اخد حقي من عاصي 

اللي بتكلمه: انت مالك بعاصي انت تسمع اللي بقولك عليه وبس 

كريم: مش هتعرفي تهدديني والصور اللي بتهدديني بيها.. بليها واشربي مايتها انتي دلوقتي محتجاني 

بدور وهفضحها وهخليها ترجع الشارع تاني بس لما ادفع عاصي تمن اللي عمله فيا.. كده الكلام خلص سلام يا دكتوره احسان 

احسان: اه ياكريم الكلب  

كريم: الووو 

اللي بتكلمه: بعت الصوره 

كريم: ايوه بعتها 

اللي بتكلمه: اول ما تروح المدرسه تبعت الصوره لكل الطلبه 

وتفضحها وتخليها تسيب المدرسه حالا 

كريم: لاء مش هيحصل كده الا لما اخد حقي من عاصي 

اللي بتكلمه: انت مالك بعاصي انت تسمع اللي بقولك عليه وبس 

كريم: مش هتعرفي تهدديني والصور اللي بتهدديني بيها.. بليها واشربي مايتها انتي دلوقتي محتجاني 

بدور وهفضحها وهخليها ترجع الشارع تاني بس لما ادفع عاصي تمن اللي عمله فيا.. كده الكلام خلص سلام يا دكتوره احسان 

احسان: اه ياكريم الكلب😡😡

احسان قفلت الفون من هنا وبقت هتموت من هنا 

وبعدين الواد ده ممكن يوديني في ستين داهيه ويبوظ كل اللي عملته في الشهور اللي فاتت دي كلها 

فكرى ازاي تخلصي من الواد ده بسرعه يا احسان فكرى قبل ما كل حاجه تبوظ 🤦🤦

قعدت علي السرير بتاعها وهي عقلها عمال يودي ويجيب 

ومره واحده اخدت البرشام المهدىء بتاعها علشان تهدي شويه وتعرف تفكر وابتدت تفتكر كل اللي حصل 

————————–( flash back )——————————

احسان وعاصي وبدور وغالب قاعدين علي السفره 

غالب: انا خلاص هقدملك في مدرسه يا بدور 

بدور: بفرحه بجد ياغالب😍

عاصي: مدرسه ايه دي اللي قدمتلها فيها 

احسان: ( في سرها ) كمان بنت الشوارع دي هتروح مدرسه  

بكره تتنطط علينا بنت الملجأ دي 

بدور: ( بتبص لاحسان ) انا مش مصدقه 

احسان: ( بابتسامه جميله وفرحه عشان بدور ) انتي تستاهلي كل خير يابدور 

عاصي قام من علي الاكل وهو متنرفز ومشي 

وبعدها تاني يوم احسان راحت المستشفي وغالب وصلها 

وهما في. العربيه 

احسان: انا مبسوطه جدا انك فكرت في بدور ياغالب 

غالب: دي اقل حاجه اقدر اعملها علشان بدور بعد اللي حصل 

احسان حبت تعرف معلومات عن المدرسه بتاعت بدور من غالب بس بطريقه مش مباشره عشان مايحسش بحاجه 

احسان: غالب ياريت ماتقدمش لبدور في مدرسه عاديه.. ياريت نقدملها في مدرسه خاصه ولو علي التكاليف انا ممكن ادفع معاك ويبقي النص بالنص 

غالب: انتي بتقولي ايه يا احسان.. اكيد يعني مش هوديها مدرسه عاديه ولا حتي خاصه انا وديت بدور احسن مدرسه في القاهره دي مدرسه انترناشوينال واظن انا مش هستخصر حاجه في بدور 

بقلمي ماهي احمد 

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock