رواية ليلة الدخ:لة الذهبية كاملة جميع الفصول
وانا جنب الشباك
لكن مفهمش اني كنت جوه
وكان فاكر اني بتلصص علي الناس جوه البيت
فا اخدني للساحر ساهر الي شوفتة من لحظات وهو بيخيط بوق الكلب
بعدما حشاه اعمال
لكن..دخلوني للساحر في غرفة تانية خالص
ومسكني المساعد
وقالة…
البت دي لقيتاها
بتحاول تقرب من الشباك بتاع البيت
ويظهر كانت عايزة تتصنت علينا
فا لقيت الساحر
ترك الي في ايدة
وقرب مني
وسالني
وقالي…انتي مين الي محرضك وسلطك علينا
البوليس ؟ولا االاهالي؟
قلت..لا لا والله محد سلطني
انا كان عندي مشكلة وجيالك تحلهالي
وانت بنفسك هتكتشف ده دلوقتي
فا لمس راسي بايدة وبص في عنيا شوية
وبعدها هدي…وبعد عني….
بعدما اطمنلي
ولقيتة بيسالني تاني
وبيقولي…
جاية تعملي عمل لمين؟
قلت…لواحدة اسمها ام هاني
فا رد وقالي
نوع العمل ايه؟
قلت.مش فاهمة؟
هو العمل انواع
فا رد الساحر
وقال..اه طبعا
وبدء الساحر يشرحلي
ويقولي…
يعني مثلا في حاجة اسمها سحر اسود
و سحر جنون
(عمل بالجنون)
و سحر تولة (انجذاب)
وسحر بالنداء (النداهة)
وسحر بربط الزوج
و سحر بالنزيف ؟
وسحر بمنع للجواز؟
وسحر بالفرقة بين الزوجين؟
ولا…..
وقبل ما يكمل المنيو
بصيتلة بدهشة
وانا بدعي علية.. بيني وبين نفسي
وبقولة.
يخربيت سنينك
اية ليستة الاذية دي كلها؟
لكن… متكلمتش
ورديت وانا في قمة التوتر
وقلت..
مش عارفة الاذية الي انا عايزاها
بتتصنف اية بالظبط
لكن…انا هقولك المشكلة بتاعتي
وانت اعمل العمل الي يريحك
وفعلا..سردت للساحر قصتي كلها
وبعدما فهم المراد
طلب مني عشرة الالاف جنية
في مقابل انه يحل ليا المشكلة
فا قلتلة…حاضر
وكنت ناوية اتصرفله فيهم فعلا
بس يظهر اني لما قولتلة حاضر
الساحر فهم ان الفلوس جاهزة معايا حالا
فا بدء يتعامل معايا بطريقة لطيفة
وفضل يطمني
وبقولي…
اطمني هو جنبك دلوقتي وسامع موضوعك…
وموافق ينفذلك كل طلباتك
فا رديت بتعجب
وسالتة
وقلت..هو مين الي جنبي؟
فا رد الساحر
وقالي…الجن (مرازي)
اصل مرازي ده جن ملوش حل…
وملوش كبير
والكل بيعملة الف حساب
و انا حضرتة دلوقتي عشان ينفذلك مرادك
فا نبشت في ذاكرتي
وانا بردد الاسم الي سمعتة
وقلت..
مرازي؟ مرازي؟
انا سمعت الاسم ده قبل كده
يلهوووووووي….
مش مرازي ده الي نيل الدنيا قبل كده؟
واتسبب لشيماء اختي وهند
بالشلل سنين طويلة؟
وبصيت للساحر بفزع
وانا بقول…
لا لا لا لا لا لا لا
لا شكرا مش عايزاة يعملي حاجة
وبسرعة قمت من القعدة
فسالني الساحر بغضب
وقالي مالك ايه الي حصل؟
قلت… مفيش حاجة
وخلاص مش عايزاك تعملي حاجة انت كمان
فا صرخ فيا الساحر
وقالي…مبقاش ينفع التراحع دلوقتي
فا اتلجلجت في الكلام
وقولت…اصل…اصل بصراحة انا افتكرت اني معنديش فلوس ادفعهالك
عشان كده عايزاك تنسي الي طلبتة منك
وتركت الساحر الي مكنش لسة رد عليا
وخرجت اجري
وكنت فاكرة ان الموضوع خلص علي كدة
لكن…….
اول ما خرجت في الشارع
لقيت شيخ بدقن (رجل دين)
بيعاتب الناس الي بتتزاحم علي بيت الساحر
وبيقولهم…
انتوا بمجرد ما وقفتوا علي باب الساحر وطرقتم بابة فقد ك&فرتم؟
فسالتة
وقلت…الكلام ده بجد يا عم الشيخ
فا رد الشيخ
وقالي…
انتي مسمعتيش الحديث
عن ابي هريرة رضي الله عنة
عن النبي صلي الله علية وسلم
لما قال..من اتي كاهنا فصدقة بما يقول فقد كفر بما انزل علي محمد.
صدق رسول الله صلي الله علية وسلم
بعدما سمعت الحديث
فضلت الوم واعتب علي نفسي
واقول…
كده يا داليا؟
بقي بعد ما رجعتي لربنا
وقولنا نلحق نفسنا؟
تقومي تدخلي برجلك بيت ساحر؟
وفضلت استغفر ربنا
طول منا راجعة
وكانت حالتي النفسية زفت
ولقيتني روحت وجيت من عند الساحر ع الفاضي
وكنت فاكرة دخولي لبيت الساحر ورجوعي قفايا يقمر عيش
هي دي فقط البلوة الي حصلتلي
من دخولي لبيت الساحر
لكن الي حصل…….
بعدما اتفاجئت من الساحر…
بان الجن الي هيسخرة
يبقي (مرازي)
الي اتسبب…
في شلل ودمار شيماء…وهند… وام هاني لسنين طويلة
في اللحظة دي
رفضت اني اكمل في اتفاقي مع الساحر
وقومت… ومشيت
بسرعة
وبعدما خرجت من بيت الساحر
اتدايقت جدا لاني عرفت بطريق الصدفة
ان المرواح او اللجؤ لساحر حرام
يصل لدرجة الك&فر
ومشيت اكلم نفسي في الشارع
واقول..
اديني روحت للساحر ورجعت علي قلة فايدة
ولا مني شوفت حل للمهلة الي اعطهالي الوسيط
ولا عملت اي مصلحة
وكل الي حصل
اني دخلت بيت الساحر وارتكبت معصية
وخلاص
واثناء ما كنت ماشية في الشارع وشاردة بذهني
صدمتني سيارة علي الطريق
فا سحلتني العربية لمسافة كام متر
وفي لحظة
لقيت نفسي…
ممدة علي الارض ورجلي بتوجعني
وفي اللحظة دي
فوقت علي صوت اتنين من الشباب الذكور
الي كانوا…بيفوقوني
وسمعت واحد منهم بيسالني
وبيقولي…
انتي كويسة؟
فا هزيت راسي
وقلت…
انا مش حاسة بجسمي
.قومني من فضلك
فا ساعدوني الرجالة الاتنين
وقومت معاهم
وبعد ما قاومت الاللم وقومت
لاحظت ان الطرحة بتاعتي طارت وشعري اتكشف
فا اتدايقت اني هرجع امشي تاني بدون الطرحة
بعدما اتحجبت
المهم
الشباب اصروا ياخدوني معاهم للسيارة بتاعتهم
عشان يوصلوني لبيتي…
وطبعا انا وافقت
لاني مكنتش قادرة امشي من الخضة
ورجلي كمان كانت اتجزعت
وفعلا…
وصلوني الشباب بالسبارة ونزلت ادام بيتنا
والناس كلهم شافوني
ولاحظت في اللحظة دي
ان عيون الجيران بتترقبني…
وكتير منهم كانوا بيتغمزوا ويتلمزوا عليا
وفهمت انهم ترجموا الموقف غلط
لمجرد انهم…
شافوني نازلة من سيارة اتنين شباب باليل
وشعري مطلوق علي كتفي
المهم..
بعدما روحت بيتنا
لقيتهم كلهم قاعدين في الصالة