روايات

ادهم و نيهال ج٢

ادهم حط ايده علي شفايفها وقال بهمس : مش عايز اتحب من كل الناس عايز اتحب منك انتي انا اخر اهتماما.تي كان ان احب لكن لما شوفتك قلبي اللي شاور عليكي انا محتاجك حبيبه مش زوجة وبس ينهال

نهال ضميته وهي فرحانه بكلامه : في مواقف بتحصل من الانسان احلي مليون مره من كلمة بحبك وانا حقيقي يا ادهم بحبك من كل قلبي
ادهم حض.نها بفرحه وهو مغمض عينه : اخيرااا اعترفت البطله في نهاية الراويه بعش.قها لبطلها المهوس بعش.قها منذ ان رأها ” ختم ادهم كلامه بب.وسه رقيقه عبر بيها عن فرحته بيها وبحبها ، تقبلتها نهال بقلب مرحب ”

نهال بعدت عنه وحاوطت وشه بين ايدها وقالت وهي بتبص في عيونه : وجودك معوضني عن غياب الكُل لكن صدقني غيابك محد في العالم هيقدر يعوضه يا ادهم

ادهم بصلها ببتسامه حلوه : انتي طلعتيلي منين بس وحلوه كدا لييه وانا مشدود ليكي ازاي كداا انتي ايييه

نهال ضحكت بخفه : انا نهال مراتك

ادهم ضحك وباس خدها : نهالي ودنيتي كلها ” وضمها لصـ,,ـدره وهو فرحان اوي ”

” نهال غمضت عيونها وهي مشتته بين حب ادهم ليها وبين خوفها من كل اللي جاي من غيره حما.تها صعبه هل هتعرف توفق بين كليتها وبيتها ولا هتقصر في الاتنين من اصله ”

………………………………….

” نوال وقفت قدام بيتهم البسيط وخبطت علي الباب بعد شويه امها فتحتلها ”

سوسن حض.نتها بلهفه وحض.نت غزل : قلب امك وعقلها تعالي ادخلي

نوال ابتسمتلها ودخلت معاها علي جوا : ابويا فين يما ؟

سوسن بصتلها بستغراب واستغربت اكتر لما شافت الشنطه بتاعتها : ابوكي في الغيط لسه مرجعش ايه الشنطه دي

نوال بهدوء : انا هطلق من صلاح يما

سوسن بشهقه : يا مصيبتك السودا عايزه تطلقي من جوزك ليييه يا نوال

” نوال بصتلها وسكتت هي نفسها من كتر الكلام اللي جواها مبقتش قادره تشرح ولا تحكي زي ما يكون نزل في قلبها بروود من كل المواقف ”

سوسن خبطتها في كتفها بغضــ,,ـب : احكيييي سهتااانه ليه عملتي ايه لجوزك علشان يطلقك

نوال بصتلها وبتحاول علي قد ما تقدر جواها مينهارش : ما يمكن هو اللي عملي يما انا مش عايزاه ومش عايزه العيشه معاه لو فضلت معاه ساعه كمان والله العظيم همو.ت نفسي وارتاح واريحكم

سوسن بأمر : سيبك من كلااام المسلسلات دا احنا معندناش بناات تطلق رجعي عقلك لراسك وارجعي لجوزك وحافظي عليه ساعة شيطان وهتروح لحالها

نوال الدموع اتجمعت في عينها واتخنقت : يماا انا مش طالبه منكم حاجه غير تخلوني قاعده عندكم بس وانا هشتغل وهصرف علي نفسي مش هشيل ابويا حمل بس ترحموني من اللي انا فيه

سوسن مسكت دراعها وقالت بغضــ,,ـب : سمعتي انا قووولت ايه طلاق مفيش طلعي الفكره من دماغك عندك شقه يا طولها ويا عرضها كل طلباتك موجابه بتاكلي وتشربي تلبسي من احسن الحجات احمدي ربنا وعيشي

نوال بصت لأمها وشالت شنطتها ومسكت ايد بنتها ووقفت : انتي عندك حق يما انا هرجع واحمد ربنا علي نعمتي يلا مع السلامه ” وفتحت الباب وطلعت من بيتهم والدموع بتنزل غصب عنها مخذوله من الكل ، الكل بيقطع فيها مفيش مره حست بحنان من اهلها فكرت العوض في جوزها لكن طلع انيل مشيت وهي مش عارفه رايحه فين ولا حسه بالطريق اصلا لحد ما لقيت نفسها في الموقف ”

نوال لسواقين : السلام عليكم عربيات المنصوره فين لو سمحت ؟

السواق : العربيه الحمرا اللي هناك بتحمل

” نوال مشيت نحية العربيه اللي شاور عليها وركبت فيها وسندت راسها علي الشباك وبنتها في حض.نها ، حست بوجع في قلبها متعرفش هتروح فين ولا لمين كل اللي تعرفه دلوقتي انها تبعد من هنا وبس ”

نوال غمصت عيونها وحض.نت بنتها بقوه : كل حاجه هتبقي تمام واحنا هنبقي اسعد لما نبعد عن هنا

……………………………..

” نهال واقفه في البلكونه وسرحانه جدا مع نسمة الهوا البارده ، مهما حاولت تتأقلم هتفضل برضو جواها جزء معترف انها مش في مكانها الصح ”

” نزلت وشها لتحت بتنهيده شافت منظر الشارع المطين من الشتا شافت الناس اللي بتحاول تعمل ولعه علشان الدفاا ابتسمت عليهم اوي وعلي فرحه عيالهم الصغيرين بالولعه ”

ادهم دخلها البلكونه ومعاه صنية شاي : والله العظيم ما فاهم ايه سر حُبك للبلكونه في التلج دا ما تيجي نقعد جوا ونتغطي يا بنتي

نهال بصتله وابتسمت : انا من عشاق فصل الشتاء بس مش علشان انام طول اليوم في السرير واخلي الكسل يسيطر عليا انا بحبه علشان نسمة الهوا البارده دي ريحة الشوارع وانت ؟

ادهم ببتسامه : انا بحب الشتا في السعوديه علشان السعوديه مفيش فيها البرد اللي هنا دا يعني في الوقت دا هناك بكون لابس نص كم ومشغل التكييف كمان

نهال رفعت عيونها ليه وبصتله بكل حنين : عارف هتوحشني جدا لما تسافر هفتقدك وهحس ان لوحدي ديما

ادهم ساب الكوبايه من ايده وضمها لحض.نه بحب : قوليلي بإيدي ايه وانا اعمله لأول مره اجي مصر واتعلق بيها كدا دا انا كنت بقطع الاجازه واسافر من تاني اسبوع اجازه ليا شقلبتي كياني

نهال ضميته بحنان : ادهم ماما وحشتني عايزه اروحلها

ادهم باس راسها : حاضر بإذن الله هنروح بكرا بليل نقعد معاهم شويه ” ونزل ايده لوسطها وقال بهمس ووشه قرب لوشها ” بس حاليا انتي وحشاني ووحشني حض.نك

نعال اتكسفت وغمضت عنيها : احنا في البلكونه يا ادهم ابعد ممكن حد يشوفنا

ادهم رفعها وشالها ودخل اوضتهم نزلها علي الارض وباس خدها برقه : ارفعي وشك

” نهال رفعت وشها وهي مكسوفه جدا ومش عارفه تعمل ايه او تقول ايه ، اتوترت ومن شدة توترها بدأت تفرك اديها في بعض ”

ادهم لاحظ توترها فستغرب : انتي متوتره كدا ليه كأنها اول مره ؟

نهال نزلت وشها للأرض وقالت بهدوء : ادهم احنا اتفقنا ان هاخد حاجه تمنع الحمل وانا حاليا مأخدتش لسه يعني مينفعش

” ادهم اتسمر مكانه من جملتها ومعرفش يتصرف ازاي لكن مصدوم ”

ادهم بكل قسوه :

“” انتظرو القادم “”

١٦__١٨

الفصل السادس عشر 16

ادهم بعد عنها وقال بنرفزه : كل ما بحاول اوصل معاكي لنقطه كويسه في علاقتنا سبحان الله بكلمه منك بتوصليني لمرحله بكون عايز افرمك وماسك نفسي بالعافيه

نهال اضايقت من كلامه : علي فكره دا اتفقنا ليه بترجع في كلامك ولا كنت بتسكتني وخلاص وقتها ودلوقتي طبعا مينفعش ارفضك

ادهم مسك دراعها بقوه : ترفضيني ! انتي مفكره نفسك ايييه فوووقي دا انتي حتت عيله لسه متتغريش في نفسك كدااا

نهال حاولت تبعد ايده عنها لكن معرفتش ف عيطت : ابعد ايدك عني يحيوان انت

ادهم اتجنن لما سمع شتمتها ازاي تشتمه اصلا : انتي عيله قليلة الادب متربتيش عليا الحلال من ديني ما انتي بايته فيها قووووومي لمي هدومك هغورك علي بيت اهلك لما تتربي وتتعلمي تتكلمي مع جوزك ازاي ابقي تعالي يلااااااا

” نهال اتخضت من صوته وبصتله وعيونها كلها دموع وسابته وراحت لبست اسدال وفتحت باب الاوضه بقوه خليت ادهم يتجنن اكتر من تصرفاتها اللي كل يوم بيتأكد انها لسه عيله ميعتمدش عليها ”

ادهم مسكها من شعرها بغضــ,,ـب : اظبطي نفسك في الدقيقه اللي هتفضليها هنا علشان مظبطكيش مدام الاحترام والادب مش جايين سكه معاكي انا بقا متربتش

نهال دموعها نزلت اكتر ومسكت ايده اللي مسكه شعرها وبصتله بتوسل : سيب شعري البنسه دخلت راسي

” ادهم بص في عيونها حس انه هيضعف بص علي شعرها كانت فعلا البنسه داخله في راسها وعورتها فساب شعرها ، نهال عدلت شعرها والطرحه ”

نهال بدموع : انا هخلي بابا سالم يوصلني مش عايزاك انت

ادهم وقف قدامها بضيق من منها : انا اللي اقرر مش انتي ودلوقتي الاوضه دي لو لمحت طيفك براها وديني ليكون اخر يوم في عمرك

نهال بزعيق : انا مش جاريه عندك تطردني وترجع ترجعني انا مش عايزه افضل هنااا

ادهم بصوت عالي : لو صوتك علي تاااني متلوميش غير نفسكك واللي قولته يتنفذ يلاااا

نهال وقفت قصاده بعند : وانا ولا هوطي صوتي ولا هدخل الاوضه انا عايزه اروح بيت اهلي

ادهم غمض عينه وحاول يصبر : يابنت الناس اتقي شري وادخلي جوا لانك بصراحه وصلتيني لدرجه من الغضــ,,ـب انتي مش متخيلاها

نهال وقفت قدامه وقالت بكل عِند : لما تقول كلمه يا تبقي قدها يا متقولش .. تمام

ادهم غمض عينه وحاول علي قد ما يقدر يكون صــ,,ـابر اتنهد بقوه وقال : انا مش غلبان فيكي صدقيني ديتك معايا علقه تفوقك بس المشكله ان انا مش كدا ولا طبعي كدا ببساطه انا مش همجي ومس حابب ابقا كدا ف بلاش توصليني لمرحله تزعلك وتزعلني

” نهال بصتله بكل غيظ ودخلت الاوضه قعدت علي السرير بنرفزه ودموعها بتنزل مسحت عيونها بضيق وبعدت وشها عنه ، هي اتعودت علي حنانه ورقته معاها لكن متعودتش علي زعيقه ولا قسوته عليها ”

ادهم بصلها وبص لدموعها وقلبه واجعه عليها جدا لكن جوا اضايق منها انها بتعيط: استغفر الله العظيم يابنتي يعني انتي اللي غلطانه ولسانك طويل ودماغك ناشفه وبتردي الكلمه بسبعتلاف كلمه وفوق كل دا بتعيطي كمان !

نهال بصتله وعيونها حمرا من عياطها : ايوا بعيط ملكش دعوه بيا بقا انشالله اولع يعم واريحك مني خالص

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock