روايات

ادهم و نيهال ج٣

ادهم نزل من عربيته تحت العماره اللي امجد نزل عندها وبصله بستغراب : هي ساكنه هنا ؟

” امجد ضميره مأنبه علشان جاب ادهم هنا بيفكر هل نوال هتقدر موقفه ولا هتحس بخذلان من ناحيته ”
ادهم حس بالحرب اللي جوا امجد فقال : اسمع يعم امجد تعالي ننسي ان اللي عندك دي مرات اخويا وتعالي نتكلم صاحب لصاحبه دلوقتي دي واحده متجوزه يعني ياريتها حتي مطلقه هنقول مقبوله إنما دي علي ذمة راجل لسه ودي هربانه من جوزها بسبب شوية مشاكل ملهاش تلاتين لازمه ليه تورط نفسك في الموال دا

” امجد فكر في كلام ادهم هو عارف ومدرك أن معاه حق بس مش عارف برضو ياخد قرار ”

ادهم استني منه رد لكن مردش ف اتنهد وقال : الشقه الدور الكام يا امجد انجز الله يسترها معاك

امجد اتنفس بصوت عالي وقال بهدوء : الشقه الدور التالت بس اسف معرفش اجي معاك اطلع انت رن الجرس وهي هتفتح علطول ” وسأله وركب عربيته ومشي بيها بسرعه ”

” ادهم فضل باصص عليه لحد ما غاب عن نظره بعدين بص علي العماره واتنهد وطلع علي السلم لحد ما وقف قدام الشقه ورن الجرس واستني شويه لحد ما الباب اتفتح وطلعت بنت في عمر ١٧ سنه ”

البنت بستغراب : اتفضل محتاج مين ؟

ادهم اتفاجئ بالبنت بس اتكلم بهدوء : الشقه دي الدور التالت صح ؟

ابوها من جوا : مين يا سما اللي علي الباب

البنت دخلت رأسها لأبوها : ثواني يا بابا ” وبصت لأدهم ” دا شقة استاذ وائل المحامي الدور التالت في العماره حضرتك شكلك متلخبط في العنوان

ادهم بدهشه : متلخبط ازاي الشقه دي المفروض ساكن فيها مدام اسمها نوال ومعاها بنت صغيره

البنت بستغراب : لاء يا استاذ العنوان غلط

” ادهم شكرها ونزل علي تحت وهو بيحاول يرن علي امجد لكن فون امجد بيديله مغلق ”

ادهم بغضــ,,ـب : أنا كدا فهمت اللعبه كامله الكلب دا هيكون راح فين ادهيه” وفتح باب عربيته وركب بعصبيه وهو مش عارف يروح فين ولا يدور عليه فين ”

……………………………………….

” امجد نزل من عربيته بسرعه وطلع علي العماره اللي فيها نوال فعلا وطلع جري علي السلم وهو بينهج جامد ورن الجرس كذا رنه ورا بعض خلي نوال تفتح بسرعه وهي مرعوبه ”

امجد وهو بياخد نفسه بالعافيه : للأسف مفيش وقت افهمك هاتي غزل ويلاااا علشان ادهم تقريبا هيدور عليا ف خلينا نمشي قبل يلحقني

نوال عقلها مش قادر يستوعب الكلام اللي بيقوله فقالت برعب : ووو وادهم عرف مكاني ازاي وانت تعرف ادهم ازاي ؟

امجد بعصبيه : بقولك انجزي مفيش وقت افهمك ادخلي هاتي غزل والبسي اي عبايه وانجزي يلااا

نوال دموعها نزلت علي خدها وراحت قعدت علي الكنبه بكل هدوء : أنا مش رايحه في أي مكان ولا ههرب ولا هستخبي

امجد بعدم فهم : مش فاهمك بصراحه يعني ايه كلامك دا ؟

نوال بغضــ,,ـب : أنا عشت كل حياتي متمرمطه وطالع عيني مش عايزه اعيش باقي حياتي هربانه أو مستخبيه أنا مش خايفه من ادهم يلاقيني عادي هقوله بكل بساطه أنا مش عايزه ارجع لأخوك انا عايزه اطلق

امجد مسح وشه وقال بعصبية: انتي مفكره الموضوع بالبساطة دي ؟

نوال بهجوم : الاه بالبساطة دي أنا مش عيله علشان هيجبروني اعيش مع حد مش عايزاه أنا عارفه أنا بعمل ايه ” وسكتت بعدين قالت بستغراب” انت تعرف ادهم منين وازاي ادهم عرف أن معاك ؟

امجد بصلها شويه وبعدين قال : ادهم صاحبي من زمان كنت في بيته النهارده وكنت بتكلم معاه عادي صاحب لصاحبه والكلام جاب بعضه ف حكيتله حكايتك معايا كأني باخد رأيه ومن كلامي عرفك خصوصا أن اللي اسمه صلاح دا قالب الدنيا عليكي

نوال بتسمعه وهي حسه أنها هتمو.ت من الصدمه وقفت قدامه وقالت بغضــ,,ـب : اطلع برا يا امجد مش عايزه اشوف وشك تاني

امجد حاول يمسك أيدها ويتكلم لكن نوال صوتت : برااااااا يا امجد مس عايزه اشوف وشك مره تانيه يخسااارة الثقه اللي ثقتها فيك بجد دا برااااااا

” امجد بصلها شويه وسألها وخرج وهي رزعت الباب في وشه وقعدت علي الارض تعيط بنهيار ”

نوال مسكت رأسها بنهيار: اعمل ايه اروح فين

غزل جت جنب نوال وحض.نتها وهي خايفه : ماما تعالي نروح لبابا وانا هخليه مش يعيطك ابدا تاني

نوال حض.نت بنتها بقوه وعيطت اكتر وقالت بقهر : مليش مكان غير هناك يا غزل بس احض.نيني اووي حسسيني بأي امان

…………………………………………….

” نهال من كتر التنضيف مبقتش قادره تقف علي رجليها ف راحت رميت نفسها علي الكنبه اللي في الصاله جنب سلوي ”

نهال بتعب : انتي عمرك نضفتي البيت دا قبل كدا ؟

سلوي : كل يوم بيتكنس ويتمسح والشبابيك تتفتح علشان يتهوي

نهال بصتلها بطرف عينها : يا شيخه صلي علي النبي تلاته بالله العظيم من يوم ما اتجوزت ما شوفتك ماسكه حتت قماشه بتنفضي بيها حتي

سلوي بغضــ,,ـب : يعني أنا كدابه وانتي الصادقه ؟

سالم دخل البيت وسمع دوشتهم : ااااه عاملين دوشه ليييه الواحد جاي من الغيط مش قادر يتكلم حتي عايز جوو هادي الله يصلح حالكم

سلوي بصتله : نورت يا اخويا تعالي هغرفلك الاكل علي ما تدخل تستحمي

” سالم دخل اوضته جاب هدوم ودخل علي الحمام من غير كلام ”

سلوي بصت لنوال : قومي اغرفي طبق رز كبير وطبق شوربه وطبق بسله وهاتي اللحمه بتاعته وهاتيهم علي صنيه وتعالي

نهال قامت وقفت بتعب : انتي اللي قولتي هغرفلك علي ما تستحمي قومي اغرفيلو بقا وانا هطلت البرنده هكلم ماما ” وطلعت البرنده قعدت علي الكنبه تقلب في الفون بملل شديد ”

سلوي قامت وقفت : البت بقت بترد عليا عادي كدا الوقتي يومين كمان وهتضر.بني

” في البرنده ”

نهال سانده علي السور ووشها لشارع وماسكه الفون في ايدها بتصور تيك توك ، ادهم وصل قدام البيت بالعربيه وهو عفريت الدنيا قدامه ومتغاظ أن معرفش يوصل لنوال او لأمجد شاف منظر مراته وهي واقفه بشعرها وماسكه الفون بتعمل حركات بوشها اتعصب اكتر ”

ادهم طلع وقال بعصبية : ما هو لو فرحانه بشعرك احلقلك ميتين أهله واقفههههه كدااا ليه برا فين طرحتك

نهال اتخضت لكن حاولت متبينش وقالت بضيق : الطرحه جوا في اييييه

ادهم بغضــ,,ـب : والطرحه جوااا بتعمل ايييه طلعتي البرنده تبقي طرحتك علي راسك بعد كدا علشان مزعلكيش ” وبص علي هدومها وقال بدهشه ” انتي نازله بالبجامه من الشقه ؟؟

نهال خافت من جواها من طريقته لكن اتكلمت بكل بجمود : مامتك نادت عليا انضف البيت ومكنش في حد ف نزلت عادي ايه اللي حصل يعني

ادهم مسك دراعها وضغط عليه وقال بغضــ,,ـب : بعد كدا لو خطبتي باب شقتك من غير إسدال أو حاجه محترمه وديني لعجنك في بعضك فووووقي من شغل الهبل اللي انتي فيه دا علشان مفوقكيش

نهال شدت دراعها بغضــ,,ـب منه : انت انسان همجي

ادهم بغضــ,,ـب : أنا قولت اللي عندي ووريني بقا اللي عندك ولو لسانك طول هقطعهولك

نهال بصتله وقالت بغضــ,,ـب : انت متعرفش تعملي اي حاجه ولا تقدر حتي تمشي كلامك عليا انت فاااهم انا مش عبده عندك أناا حره  ” وطلعت علي شقتها جري قبل ما يرد عليها ”

ادهم بصلها وهي بتحري وقال يتوعد : لما اطلعلك ابقا اشوف حوار حره دا ونشوف كلام مين هيمشي علي مين ” ودخل جوا البيت ” صلاااح

سلوي ردت من المطبخ : صالح مولع خشب وقاعد في الدوار يا ادهم

” ادهم نزل علي الدار شاف اخوه قاعد قدام الولعه سرحان في ملكوت لوحده حتي محسش بأدهم اللي راح وقعد جنبه ومد ايده يظفي في النا.ر ”

ادهم : اهو دا الوحش في الوحده بقا يا ابو غزل كل واحد اتنحر كان بسبب الوحده كل واحد مكتئب برضو كان بسبب الوحده قاعد لوحدك ليه يا عم الناس

صلاح ابتسم وهو باصص لنا.ر : وحدة ايه بس يعم متكبرش الموضوع الواحد قاعد بيستجمع نفسه مش اكتر

ادهم بهدوء : مراتك وبنتك مبجوش في بالك يا صلاح ؟

صلاح ضحك بخفه وقال : وانا هيبقي في بالي ايه غيرهم يا ادهم….مكنتش اعرف انهم بيكملوني الحياه من غيرهم ملهاش طعم ولا معني حاسس ان وحيد….وحشوني وقاعد علي أمل أن هلاقي حاجه تدلني عليهم بس الظاهر كدا أن انتظاري هيطول شويه

ادهم بتنهيده : هيرجعولك والله وهترجعو عيله تاني وكل حاجه هتبقي زي العسل بس اصبر انت وكله هيتعدل

صلاح بصبر : أن شاء الله خير المهم قوم نطلع ناكل لقمه الواحد هنا من بدري ” وقام وقف وشد ادهم والاتين طلعو علي البيت ، صلاح بيفكر في مراته وبنته اللي مبعرفش عنهم حاجه ومستبش مكان الا لما دور فيه ، وادهم بيفكر في حياته مع مراته اللي مش عارف يتعامل معاها ولا عارف يعيش في هدوء معاها وبيفكر ازاي هيسافر ويسيبها هنا وبيفكر في مرات اخوه اللي نوعا ما مسك طرف الخيط اللي هيوصلهم ليه ”

سلوي جهزت العشا وجابت الصنيه وقدمتها قدامهم : يلا يا ادهم انزل يبا اتعشاا

ادهم قام وقف : لاء أنا طالع انام مش جعان ومش قادر اكل حتي

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock