روايات

ادهم و نيهال ج٣

الفصل العشرون 20

ادهم بص لحما.ته وحاول يبرر كلام نهال : هي تقصد يعني انها مستحيل تكون حامل مش مصدقه نفسها يعني

نهال طلعت وبصتلهم الاتنين وقالت : البط بتاعك دا زفر هو اللي قلب معدتي بشكل دا لكن انا مش حامل ولا حاجه لو حامل كنت حسيت

نجوي بسخريه : حسيتي ايه اكتر من كدا هو في احساس امر من كدا بيتحس وانا معرفش

نهال بصت لأدهم وبلعت ريقها : انا اكلت مسكر كتير يمكن تعبت منه لكن مش حامل اكيد انا لسه متجوزه من شهرين الا ايام يا جــ,,ـماعه

نجوي بسخريه وهي بطبطب علي ضهرها : شهرين الا ايام !.. دا انا حملت فيكي في من الليله الاولي بعدين انتي مضايقه ليه هو حد طايل يكونله حتت قشطه صغيره كدا

نوال قعدت علي الكنبه بضيق وقالت : يا ماما الكليه هعمل فيها ايه وادهم هيسيبني ويسافر وهبقي لوحدي وقتها هعمل ايه لوحدي مع طفل

نجوي قعدت جنبها وقالت بستغراب لتفكير بنتها : وهو احنا كنا نعرف ايه عن تربية العيال ما كلنا اتجوزنا وحملنا وخلفنا وكل مرحله بتعدي كنا بنتعلم منها وبنقول هي دي الحياه بلاش دلع اعملي تحليل دم وشوفي لو حامل احمدي ربنا علي ليكي متعترضيش علي مجايب ربنا وخليكي عاقله

” ادهم بصلها وجواه زعلان جدا منها عمره ما تخيل ان مراته تبقي رافضه حملها منه بالشكل دا ، اكتفي بإنه قام قعد في البلكونه من غير ما ينطق حرف واحده ”

نجوي بصت علي ادهم واتأكدت انه مش شايفها ومسكت دراع بنتها جامد وقالت بهمس غاضب : ايه اللي انتي بتعمليه دا يابت بتتكلمي بزعل انك حامل من جوزك ولا هامك زعله ولا ضيقه تحرجيه قدامي كدا

نهال حست بوجع في ايدها من مسكه امها ليها وقالت بوجع واضح : سيبي دراعي بس … وبعدين هو مزعلش ولا حاجه انتي بتتكلمي بنيابه عنه ليه

نجوي : يابنتي انا خايفه عليكي الراجل ليه طاقه علي افعال مراته ومهما كان بيحبها ممكن بسبب تصرفاتها يكرهاا

نهال بحيره : اعمل ايه يعني يا ماما انصحيني بحاجه ؟

نجوي بهدوء : علشان علاقتك تكون ناجحه بجوزك حاولي تنظمي وقتك علي حسب وقت جوزك شوفي جوزك بيصحي امتي اصحي معاه اعملي فطار رايق كدا وروحي صحيه وافطرو سوا مع كلمتين حلوين

نهال بلوية بوز : ايه المحن دا بالله بفضل جعانه علشان مكسله اقوم اعمل اكل وانتي تقوليلي اصحي بدري جهزي فطار مع كلمتين حلوين

نجوي خبطتها في ايدها : ما هو المحن دا مبيحبوش قده وبعدين هو انتي بتعملي لحد غريب دا جوزك ما موكوسه حسسيه انه ملك في بيته كل شويه غيري لبسك متلبسيش حاجه واحده في اليوم جننيه العبي معاه اشوقك ولا ادوقك خليه ديما يفكر فيكي

نهال بتفكير : نجوي افرض طلعت حامل هعمل ايه الكليه

نجوي : عادي انتي كليتك ٣ ايام في الاسبوع روحيهم وعندك ٤ ايام ترتاحي فيهم وكدا كدا جوزك مسافر يعني هتبقي براحتك

نهال : ماما انا مش مقتنعه لحد دلوقتي ان ادهم هيسيبني ويسافر قوليلي هتعامل ازاي مع اهله لوحدي ” وقالت بصوت واطي ” وبالاخص امه

نجوي قرصتها بحيث تسكت وقالت بهمس : انا هقوم اعملكم كوبايتين شاي وانتي روحي صالحي جوزك قووومي اخلصي

” نهال فعلا قامت راحت علي البلكونه كان ادهم طلع سجاره وبيدخن فيها نهال فضلت تبصله كتير ”

ادهم بصلها برفع حاجب : هتفضلي بصالي كتير ؟

نهال وقفت جنبه بستغراب : من امتي وانت بتدخن تقريبا دي اول مره اشوفك بتدخن فيها

ادهم دخن اخر نفس في السجاره : عادي كل فتره بشرب بعض واحده كدا …. حلوه البلكونه عندكم

نهال ببتسامه : في الصيف اجمل كمان كنت اقوم من النوم افتحها تدخل شمس الاوضه تحس بنشاط حتي لو انت كسلان

ادهم بصلها شويه بعدين اتنهد بقوه : نهال انتي عارفه ان كل راعي هيتسأل علي الراعيه بتاعته يوم القيامه بمعني الأم هتتسأل علي اولادها لو واحد مربي شوية فراخ هيتسأل عليهم علشان كدا لازم نراعي ربنا في الحاجه اللي احنا مسؤلين بيها

نهال بعدم فهم : مش فاهمه تقصد ايه بكلامك دا يا ادهم ؟

ادهم : لو ربنا كرمك بحمل راعي ربنا فيه واعملي كل اللي تقدري عليه علشان يجي الدنيا علشان هتتسألي عليه يا نهال

نهال بصدمه : انت متخيل ان لو انا حامل ممكن اعمل حاجه تخليني اجهض ؟ … بجد مش مصدقه انت لدرجادي مش واثق فيا

ادهم برفض : الحكايه مش حكاية ثقه رفضك لموضوع الحمل مخليني مقلق

نهال هزت راسها بعدم تصديق : لالاء انت مش واثق فيا في ابسط امر امال لما تسيبني وتسافر هتعمل ايه وانا هبقا مسؤله عن بيتك وعن فلوسك وعن شرفك مفكرني هحاول اسقط نفسي وا.. روح وهي جزء مني

ادهم : مين اللي وصلني لكدا هاااا مين مش انتي ؟ كل ما نجيب سيرة الحمل تتكهربي لدرجة انك بتحاولي علي قد ما تقدري مقربش منك حتي لو بتعملي دا من غير ما تحسسيني انا حاسس و.فاهم وبعدي بمزاجي لكن في جزء من الثقه فيكي مهزوز وبسببك انتي

نهال دموعها نزلت من كلامه فضلت بصاله كتير بعدين مسحت دموعها : وليه تعيش مع واحده مش واثق فيها دا انا طلعت وحشه في نظرك اوي

ادهم بسخريه : يلا طلعي نفسك الضحيه وطلعيني ابن ستين كلب قاسي وجاحد وغلطانلك

نهال : ولا غلطانلي ولا غلطنالك يا ادهم ولا انا اول ولا اخر واحده في الدنيا غيري كتير يتمنوك يعم مش واثق فيا يبقا كل واحد يروح لجنب اللي يريحه

ادهم : في واحده تقول لجوزها في غيري كتير يتمنوك اييه بتطلبي الطلاق بس بطريقه شيك ؟

نهال بزعيق : انت عايز اييييه ليه كل ما بحاول اقرب منك تعمل حاجه ترجعني لنقطة الصفر من تاني انا فعلا بكامل عقلي بقولك انا مبحبكش ولا بحب لمستك ولا نظرتك ليا ولا بحب بلدكم حقيقي انت الغلطه الوحيده اللي في حياتي يا ادهم

” ادهم من شدة صدمته فيها من كلامها مبقاش عارف ينطق فضل باصص ليها وحس ان دموعه عايزه تنزل ، هو محتاج حد يحتويه خد يحسسه انه اهم شهص في حياته ومحتاج كل دا من مراته ، لكن هو عملها ايه وحش يخليها تقوله كدا  ”

ادهم بهدوء : وانا من الدقيقه دي بقولك يا نهال بو روحي فيكي مش عايزك خليكي بقا في بيت اهلك اللي بتحبيه وعيشي الحياه اللي تعجبك ” وقام سايها وفتح باب شقتهم وقفه صوت نجوي ”

نجوي : رايح فين يا ادهم تعالي اشرب الشاي الاول يحبيبي بعدين انزل براحتك

ادهم ابتسملها : بالف هنا علي قلبك يا ست الكل همشي انا وبإذن الله مره تانيه هشرب الشاي من ايدك ” ونزل علي تحت ركب عربيته ومشي بيها ”

” نجوي استغربت هو مشي وساب نهال ليه ولا ايه اللي حصل دخلت علي بنتها البلكونه كانت قاعده علي الكرسي باصه لشارع وبس ”

نهال من غير ما تبص لأمها : لو هتقولي كلمه تتعب فيا اسكتي علشان والله العظيم انا مكتفيه

نجوي حطت الشاي قدامها : اتخانقتي انتي وجوزك ؟

نهال بدموع : دا حيوان معندوش احساس بيقولي انتي تعرفي ان كل راعي هيتسأل علي راعيته يوم القيامه

نجوي بستغراب : طيب الراجل قال ايه غلط ؟

نهال بضيق ودموعها نازله : هو ميقصدش يعرفني كَ معلومه هو مفكر ان ممكن احاول اسقط نفسي متخيله تفكيره واصل لفين بقولي بتحاولي تتهربي مني علشان مقربش منك وانا والله العظيم ما في مره جيه يقرب مني رفضته ولو في عز تعبي دا يرضيكي

نجوي سكتت معرفتش تقول ايه بعدين قالت :اللي بينك انتي وجوزك انتي اللي تعرفيه لوحدك انا مليش غير ان انصحك واقولك جوزك ابن ناس وشاريكي بلاش تضيعيه من ايدك الواحده تستحمل الهم مع جوزها ولا يتقال عليها انها مطلقه واحنا في عيله مبتغلطش الراجل يا نهال وانتي عارفه

نهال بعياط : يعني ايه استحملي هم جوزك ولا يوم ياقالك مطلقه افرض جوزي مد.من ولا مبيفهمش ولا بيمد ايده عليا استحمله لحد ما امو.ت !

نجوي : انتي عماله تفرضي ليه جوزك ولا مد.من ولا بيمد ايده عليكي ليه بقا تفضلي تبني اوهام في دماغك

نهال بضيق وهي بتمسح دموعها : لاء مد ايده عليا مين قالك انه ممدش شدني من شعري لحد ما البنسه اتغرزت في راسي عورتني حتي بصي ” وقلعت الطرحه وفكت شعرها توريها التعويره ” التعويره في راسي اهي شيفاها

نجوي بصت في راس نهال شافت الخبطه قالت بتكشيره : ليه كدا ليه يعورك بشكل دا ؟

نهال عدلت شعرها وبصتلها : ابقي اسأليه بقا ايه اللي خلاك تضر.ب مراتك لدرجة انك تعور راسها كدا

نجوي زعلت جدا من ادهم انه ضر.ب بنتها : ادخلي خدي اي قميص من عندي وغيري هدومك لما نشوف ايه حوار الضر.ب دا كمان

نهال بصت لشارع : لاء مش داخله عايزه اقعد لوحدي هنا شويه وعايزه اشرب سحلب بالمكس.رات ” وخطت ايدها بصدمه وعيطت اووي ” علبة البسب.وسه بتاعتي اخدها ومشييييي

نجوي بصدمه : في اييه يا بت بتعيطي علي علبة بسب.وسه ؟

نهال مسحت دموعها وقالت بشهقات : معرفش بس انا تعبانه نفسيا انا مش حابه هناك يا ماما مبحبش الشقه ولا بحب البيت تحت ولا بحب الناس ولا البلد كلها انا عايزه ارجع اوضتي تاني علشان خاطري مش عايزه ارجع هناك تاني

نجوي حض.نت بنتها بقوه وقالت : بس اهدي اهدي انا معاكي اهو وانتي في شقتنا واوضتك وكل حاجه موجوده بس عيب اللي انتي بتقوليه دا عيب يا نهال

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock