روايات

ادهم و نيهال ج٣

نهال : محدش حاسس بيا انا منتميش لهناك والله بلد قديمه مفيش هناك سوبر ماركت مفيش مكان تتمشي فيه مفيش قهوه حتي تشمي فيها هوا الهوا كل اللي هناك اراضي وبقر وفرن قش وحياه انا عمري ما تخيلت ان اعيشها

نجوي وهي بتحسس علي شعر نهال : مش هتتعودي علي هناك في يوم وليله هتفضلي شويه لحد ما تتأقلمي وتحبي هناك وبكرا اقولك تعاليلي شويه ينهال تقوليلي لاء مبرتحش غير في بيتي

نهال بعدت عن امها وهي بتهز راسها : مستحيل الحياه هناك وحشه وصعبه دا كفايه الريحه اللي بتهف عليكي من الزريبه وانتي نايمه كفيله تصحيكي ترجعي علي اللي في بطنك مستحيل ارجع هناك حتي لو همو.ت ” وقامت دخلت علي اوضتها اللي وحشتها جدا رميت جسمها علي السرير وهي مش مصدقه انها علي سريرها اللي وحشها جدا ، غصب عنها دخلت في غيبوبه من النوم وهي مش حاسه اصلا ”

………………………………………

” ادهم قاعد في عربيته في مكان قريب من بيت نهال مضايق جدا منها لكن برضو مغلط نفسه ، هو بيحبها واتعود علي وجودها في حياته مش متخيل يروح البيت ميلاقيهاش موجوده ، تلقائي شغل عربيته وراح علي بيتها ”

” ادهم نزل من عربيته طلع علي بيتهم علطول ورن الجرس ”

نجوي قامت فتحت وقالت بترحاب : تعالي يا ادهم ادخل

ادهم ببتسامه : عارف ان داخل طالع كتير بس اعذريني انا عشمي فيكي زي ولدتي والله

نجوي بزعل : والله عيب الكلام اللي انت بتقوله دا يا ادهم البيت بيتك يا حبيبي ادخل تعالي من البرد

ادهم دخل وقفل الباب : نهال فين ؟

نجوي بتنهيده : مو.تت نفسها من العياط في البلكونه بعدين دخلت اوضتها روحت ابص عليها لقيتها غرقانه في النوم ” ادهم لسه هيدخلها اوضتها وقفه صوت نجوي ” براحه عليها يا ادهم نهال احن خلق الله هي عنيده شويه بس قلبها طيب والله

ادهم ببتسامه : الطيبات لطيبين يا ام نهال وانا طيب وقلبي صافي وكنت عارف ان ربنا هيوقعني في وحده بنت حلال وطيبه زيي لكن العِند اللي فيها دا مش عارف اعمل معاها ايه

نجوي ببتسامه : ربنا يهدي سركم يابني ويهديها ليك ادخلها هي في الاوضه جوا

” ادهم دخل اوضتها وهو مبتسم ولكن جواه زعلان انه زعلها ، كانت نهال نايمه بلبس الخروج ونايمه بعمق وراحه علي سريرها ، قرب من السرير وحط ايده علي خدها فقامت مفزوعه ”

نهال بنوم : ايه الهزار البايخ دا يا ادهم حد يصحي حد كدا ” ورجعت شعرها لورا وقالت بإدراك ” انت جااااي تعمل ايه هااا لسه في كلام مقولتوش جاي تقوله وتمشي هااا ردد ساكت ليه

ادهم حط ايده علي بوقها جامد وقال بغيظ : اكتمي طيببب واديني فرصه علشان ارد ” وبص في عينها ” انا جيت علشان مش متخيل حياتب من غيرك حقيقي لو دخلت البيت ومكنتيش فيه مش هعرف اقعد دقيقه ولما تخيلت ان هبقي لوحدي لما اروح لقيتني غصب عني جاي عندك هنا

نهال شالت ايده من علي بوقها : اااه يعني انت جاي علشان انا ونس بنسبالك مش جاي علشان تصالحني مثلا

ادهم بحب : اطلبي عيوني مش هتغلي عليكي هشيلها واديهالك ينهال انتي مش بس ونس انتي ونسي وونس البيت وحبيبتي اللي بحبها من كل قلبي مش بقولك الكلام دا علشان اصالحك بس انا فعلا بحبك

نهال جواها اتأثر بكلامه وحست انها بدأت تميل ليه فقالت بعتاب : هتقوم تقولي ان جواك جزء فاقد الثقه فيا يا ادهم ازاي بتحبني وانت مش واثق فيا ؟

ادهم رجع شعرها لورا بحنان : انا مكنتش اقصد ان فاقد الثقه فيكي بالعكس انتي الوحيده اللي في الدنيا بثق فيها انتي مرايتي بكون قدام مش مكسوف لكن ممكن يكون خاني التعبير في كلامي يا نهال لكن عمري ما افقد ثقتي فيكي دا انا ثقتي تكبر اكتر لما الاقي جواكي حته مني ومنك

نهال بعتاب : وانت تفتكر لو انا حامل ممكن افرط في اللي في بطني يا ادهم ؟

ادهم مسح دموعها وقال بحب : مستحيل افكر فيكي كدا بس انا فعلا خاني تعبيري حقك علي قلبي يا نور عيني ” وباس راسها بكل حب ” بتحبيني يا نهال جاوبي عليا لو اه هتبقي سلطانة قلبي لو لاء هيبقا اختيارك وهسيلك تعيشي الحياه اللي تريحك

نهال حض.نته وعيطت اكتر : بحبك وبمو.ت فيك ومقدرش اعيش من غيرك

ادهم حض.نها وفضل يطبطب عليها بحب : قومي يلا نروح بيتنا نتعاتب في اوضتنا علي سريرنا براحتنا قومي ” وقرصها من وسطها ”

نهال مسك ياقة قميصه بدلع : لاء مش عايزه اروح عايزه ابات هنا عند ماما بس مش لوحدي انا وانت ” وشديته عليها من ياقته ”

ادهم برفع حاجب : انا وانتي ونبات هنا في جمله واحده ؟

نهال هزت راسها : ايوا هنبات هنا ونمشي بكرا ” وقالت برجاء ” بالله عليك مترفضش علشان خاطري

ادهم بإحراج : يابنتي بطلي هزار نبات هنا ازاي ومامتك قومي يا نهال الله يرضي عنك خلينا نروح يلاا

نهال برفض : ابدا والله هنقضي اليوم هنا وبكرا نروح ودا قرار مفيش فيه نقاش يلاا هجيبلك حاجه تنفعك من عند ماما

ادهم بدهشه : حاجه تنفعك من عند ماما انتي عبيطه يابت انتي ” ومسك ايدها ” تعالي هنا حاجة ايه اللي هتجبيها انا لو فضلت هفضل بلبسي كدا

نهال ابتسمت : في الحالتين انت قمر ” وقالت بتردد ممزوج بتوتر ” ايه رأيك تنزل تشتوي اختبار حمل ونشوف

ادهم جواه ابتسم اوي وفرحته دي بانت علي وشه : اللي يريحك هنزل حالا اجيبه واجي

نهال بلهفه : وهات البسب.وسه معاك اوعا تنساها وهات كمان اي حاجه بطعم بالخل والملح المهم هات حاجه حامضه و هات كمان ” وقالت بتفكير ” بص استني البس الطرحه وانزل معاك

ادهم برفع حاجب : هتنزلي معايا ليه قوليلي اللي انتي عيزاه وانا هجيبه السوبر ماركت في وش القهوه عندكم هنا مش حابب انا حد يشوفك

نهال بغمزه : بتغير عليت يا دوووومي ؟

ادهم : ايه يابت التناحه دي مااالك كدا النهارده اسمتي انا جيباك علي ذوقي واجي ” ونزل علي تحت ”

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock