
ادهم و نيهال ج٤
“” في غرفة تغريد “”
” تغريد واقفه في بلكونة اوضتها وعلي كتفها شال وباصه لشارع بكل برود ”
تغريد بصت لرتفاع البلكونه لشارع : هيحصل ايه لو رميت نفسي من هنا يعني ” فونها رن راحت اخدته وبصت للمتصل ” دلوقتي افتكرتني ” وردت ”
سكوت شويه من المتصل بعدين اتنهد بقوه وقال بأسف : انا مش هعرف ابرر نفسي ولا موقفي بس انا اسف علي غيابي يا تغريد
“” انتظرو القادم “”
الفصل السادس والثلاثون 36
تغريد فضلت ساكته بعدم تصديق وقالت بدموع: انت كنت فين كل دا؟ انت عارف حصلي ايه من غيرك؟ انت متخيل حجم الأذي اللي انت اذتهولي متخيل حجم الخوف اللي انا خوفته وانا لوحدي انا كنت همووت بمعني الكلمه كنت همو.ت فعلا
امجد سمع كل اسئلتها بأسف وهو مش عارف يرد من الاساس: بعتذر منك علي غيابي اللي مكنش ليه اي سبب ولا تبرير بس تغريد انا كان لازم امشي
تغريد بجنون بتحاول تكذب كل اللي بتسمعه : قبل ما تمشي كان لازم تقدم اسباب مش تمشي من غير ولا كلمه تسيبني في بداية الطريق لوحدي ولا عارفه اكمل ولا عارفه امشي انت شخص اناني جدا يا امجد ليه قربت لما انت ناوي تمشي؟ ليه علقتني بحبال دايبه؟
امجد رد بسرعه: عمري ما كنت اناني بس مش حابب اكمل في حرب انا من بدايتها خسرانها يا تغريد افهميني في حجات اتغيرت انتي متعرفهاش
تغريد استغربت كلامه وقالت بعدم فهم: خسران في بدايتها ازاي فهمني علشان مش فاهمه مين قالك انك خسران؟ وحجات ايه اللي اتغيرت؟ متتكلمش بالغاز قولي فيه ايه؟
امجد مبقاش عارف يقولها ايه ف قال بإرهاق : علشان انتي مش فاهمه حاجه ولو فهمتي هتكرهيني وانا مش حابب كدا نهائي
تغريد بسخريه من كلامه ودموعها بتنزل: وانت ايه اللي عملته يا امجد علشان ارجع احبك ؟ دا انت دمرتني عارف يعني ايه دمرتني؟
امجد اخد نفس كبير وهو مستحقر نفسه وقال: انا كنت علي علاقه مع نوال مرات صلاح سلفت بنت عمك يا تغريد بس اقسم بالله انا ما كنت اعرف القرابه اللي بينكم
تغريد مسحت وشها بعنــ,,ـف: استني استني انت كل مشكلتك القرابه اللي بينااا لكن انك تخوني دا عادي مفيش مشكله فيه؟
امجد مسح وشه بتعب وقال: يا تغريد افهمي انتي بعدتي عني بمزاجك في الاول الفتره دي نوال اشتغلت عندي في المدرسه وعرفتها
تغريد بحزن علي حالها: بلاش تقول انتي اللي بعدتي وانت عملت كل حاجه تقولي ابعدي ” مسحت دمعها بقهر ” امجد انا مش مسمحاك انت السبب في كل اذي في حياتي مش عايزه اعرفك تاني ” وقفلت في وشه وعملت بلوك وانهارت ”
تغريد بنهيار: الحقير خدعني ضيعت حياتي قصاده بعت الكل والأخر خاني وخدعني
” في الوقت اللي تغريد منهاره فيه في اوضتها دخلت نجوي عليها وقفلت الباب وقعدت جنبها ”
نجوي بصت علي حالتها وعلي عياطها وقالت بقهر: مالك يا قلبي فيكي ايه احكيلي انا امك ونور عينك اتكلمي يا تغريد
تغريد مسحت وشها ورميت نفسها في حض.نها: خدعني يا نجوي خدعني انا حبيته اديته حياتي فضلته عن نفسي والأخر خاني دمرني ” تغريد من شدة وجعها مبقتش عارفه هي بتقول ايه ”
نجوي حض.نتها: مهما كان هو مين ف هو ميستاهلش ضفرك دا انتي نجمه يا تغريد الكل حلمه يوصلك ومش عارف تقومي تعملي في نفسك كدا علشان واحد ميستاهلش
” نجوي ملقتش ردة فعل من تغريد لكن حست انها تقلت علي صـ,,ـدرها وانفاسها انتظمت ف عرفت انها راحت في النوم ‘ مجلهاش قلب تسيبها وتقوم فضلت حض.ناها وقعده جنبها ”
………………………………….
” نهال كانت نايمه في سريرها قلقت ف بصت علي مكان ادهم كان فاضي استغربت هو سابها وراح فين، بصت حواليها لقت هدومهم علي الارض وهدومها بعيد شدت قميص ادهم لبسته وقامت تجيب فونها علشان ترنله لقت باب الشقه بيتفتح ف خرجت تشوفه لكن اتصنمت مكانها لما لقت ابوه معاه ”
ادهم برقلها تدخل الاوضه وابوه دخل الصالون من غير ما ياخد باله منها اصلا، ادهم قعد جنبه بهدوء”
ادهم استني ابوه يتكلم لكن سالم فضل ساكت: ايه يا ابو ادهم قررت ايه؟
سالم بضيق: انا قولتلك قراري الوليه دي مش هتقعد علي ذمتي ساعه كمان انتهيناا هو انا راجل لا مؤخده علشان تمشي كلامها عليا وايدها اتمدد عليا
ادهم مبقاش عارف يضحك ولا يحزن: والله العظيم الواحد ما عارف يقول ايه لا إله إلا الله استهدي بالله بس كدا يبا وانا هتكلم مع امي
طلعت نهال بعد ما لبست اسدال: ازيك يا بابا نورتنا
سالم من الغضــ,,ـب مردش علي نهال وقال لأدهم: اسمع انا مش نازل تحت الا لما تلم هدومها وتروح تقعد عند اخواتها لما تبقي تتعلم معاملة الزوج تبقي تيجي انما توصل انها تمد ايدها عليا لاااء لحد كدا وملتزمنيش دي وليه فرغت عينها مني
نهال شهقت وقالت: ماما سلوي ضر.بتك!
ادهم بصلها بتحذير ف هي سكتت وبعدين بص لأبوه: اسمع يباا الكلام اللي انت بتقول فيه دا كلام حمضان مش بعد العمر والعشره دي امي تروح بيت اخوالي غضــ,,ـبانه دا عيب في حقنا يجدع انت خليك بايت معايا هنا في الشقه لحد ما تهدي ومتحتكش معاها وخلاص
نهال قامت وقفت: طيب هقوم اجهز اوضة الاطفال ” وراحت تجهز الاوضه وهي هتمو.ت وتضحك ”
ادهم فتح الشاشه: عندك قنوات الما.تش كلها اهي والشاشه كبيره وعييش يمعلم سالم





