روايات

ادهم و نيهال ج٤

سالم مسك الريمو.ت وفضل يقلب في الشاشه وقال بإعجاب:  اااه يا كدا الفُرجه يا بلاش الشاشه كبيره وحلوه كأني في السيما داهيه تاخد التلفزيون وصحابه

ادهم ضحك بخفه: هقوم اعملنا كوبايتين قهوه يظبطو الدنيا واجيلك ” وقام دخل المطبخ يعمل القهوه، كانت نهال خلصت فرش الاوضه شافته في المطبخ راحتله ”
نهال: بتعمل ايه يحبيبي

” ادهم ابتسم علي كلمة حبيبي ولفلها وبص علي ابوه كان مركز مع الشاشه،  شدها لحض.نه وحض.نها جامد وباس شفايفها برقه ”

ادهم بتنهيده:  حبيبك واحشه حض.نك لدرجه متتوصفش بس مش عارف يخطف ساعه معاكي حتي

نهال حاوطت رقابته بدلع: وحبيبي ايه اللي مخليه بعيد عن حض.ني؟

ادهم:  حبيبك صحي علي دوشه جامده تحت وانتي في سابع نومه نزلت لقيت امي ماسكه في ابويا والسبب علشان بيقولها ملكيش دعوه بمرات صلاح

نهال ضحكت بخفه: امك صعبه اوي في حقها يا ادهم ونوال غلبانه مش عارفه تعمل ايه يعيني

ادهم اتنهد بقوه: كله جاي مع بعضه لا امي طايقه ابويا ولا ابويا طايقها ولا طايقه مرات صلاح وبعد بكرا المفروض مسافر وحاسس ان فيه جبل علي ضهري

نهال ضميته بحنان: ولا تحط في بالك كل حاجه هتبقي تمام ادهم محتاجه منك اول ما تدخل شقتنا تقلع كل همومك برا ممكن انا معاك وجنبك كل حاجه هتبقي تمام

ادهم بس راسها: مش عايزك تقصري في دراستك تروحي الكليه وترجعي وملكيش دعوه بحد تهتمي بصحتك واللي في بطنك وبس

نهال بحب وشوق وحزن مخفي : عايزاك ترجعلي بسلامه مش عايزه احس بغيابك ارجوك ” وضميته اوي ”

ادهم فونه رن وكانت جميله استغرب ورد: ايوا يا جميله خير؟

جميله بتنهيده كأنها بتجري : الحقنا يا ادهم عمو سالم شكله ساب البيت ومشي مش تحت خالص انا دورت كويس في كل الاماكن اللي ممكن يكون فيها ومش موجود

ادهم بص علي نهال بتركيز وهي بتجيب الكنكه علشان تعمل القهوه :  ابويا معايا في الشقه متقلقيش وانا شويه ونازل اشوف امي ” وقفل وبص لنهال اللي بدأت تعمل القهوه ” احمم…جميله بتسأل علي ابويا يا نهال فكرته ساب البيت ومشي

نهال ابتسمت لما بررلها لكنها قالت بستنكار:  علي فكره انا مسألتش علشان تبرر

ادهم ضحك بخفه بعدين قال وهو بيب.وس خدها :  ما هو انا بررت بدل ما دماغك توديكي وتجيبك والأفكار تتزاحم في دماغك قولت الحق نفسي يعني

نهال لفت وشها لأدهم وقالت: تعرف ان انت اكتر حد حنين عليا..اكتر حد بيخاف عليا وبيشيل هم زعلي..اكتر حد بيستحملني ادهم انت رزق من ربنا ليا مهما قولت كلام مش هوفيلك حقك لما بفكر ان كلها يوم وهتسافر بتخنق مين هيسهر معايا في البلكونه مين هيشاركني الكلام والمواقف انا كنت متخيله في اول الجواز انك لما تسافر هرتاح لكن اكتشفت ان راحتي في وجودك وفي حض.نك ” نهال دموعها نزلت وهي بتتكلم ”

ادهم من فرحته بكلامها شدها لحض.نه وباس وشها كلها:  حبيب قلبي الزعلان حقك علي قلبي وروحي عمري ما اقدر اتأخر اوعدك لو تعرفي غلاوة دموعك عندي مستحيل تفرطي فيهم ابدا

نهال عيطت بشهقات:  كنت عايزه تكون موجود وتحس بأول حركه للبيبي كل متابعه عند الدكتور تكون معايا ونسمع نبضه سوا….ادهم انا كنت عايشه قبل ما اعرفك ازاي؟ ” وبصتله بكل زعل ” متسافرش يا ادهم خليك معايا

ادهم ضمها بقوه: هتكلم معاكي بالعقل لو انا مسافرتش هنصرف منين؟ هتقوليلي اشتغل هنا هقولك مفيش شغل اللي بعمله في سنه هنا هناك بعمله في اسبوع انا وعدتك متأخرش وقد وعدي علشان ببساطه روحي هنا معاكي ممكن بقا حبيب قلبي ميزعلش ويقدر ان في حبيب قلبي تاني بيتأثر بزعله ” وحط ايده علي بطنها ”

نهال مسحت دموعها وقالت فجأه: عايزه قطه يا ادهم

ادهم دماغه لفت في ايه هي زعلانه وبتعيط علشان مسافر وفي ايه عايزه قطه بعدها عنه وبصلها بتركيز:  حبيبتي انتي كويسه؟

سالم من برا: مكنتش كوباية قهوه يا عم ادهم

ادهم برق بنسيان : القهوووه دا انا نسيتها خالص ” وبدء يعملها بسرعه ونهال بتتفرج عليه وبتضحك بخفه ”

نهال بمشاكسه:  اللي واخد عقلك يا دووومه

ادهم بغمزه:  يتهني بيه يقلب دوومه

………………………….

” في بيت سالم من تحت ”

” صلاح قاعد جنب امه بيسمعلها وهي بتحكي ختاقتها مع جوزها ”

سلوي بدموع: قالي اعمليلي كوباية شاي قومت عملتله الكوبايه وشربها قعدت اتكلم معاه شويه المهم بحكيله بقوله نسوان عيالك محدش فيهم بيساعدني في البيت من تحت وانا من كتر الشغل ركبي وجعتني يقوم حادف كوباية الشاي بطول ايده يقولي ارحمي نفسك علشان لما تمو.تي حد يفتكرلك حاجه عدله دا يرضيك؟

صلاح قاعد عمال بتاوب بنوم: لا ميرضنيش وميصحش من ابويا كدا انا دلوقتي هطلعله عند ادهم اتكلم معاه واعرفه ان ميزعلكيش تاني مرضيه كدا

سلوي عملت الطرحه علي دماغها وقالت: لاء مش مرضيه ابوك هاني وإهانه جامده وانا كل اللي عملته زقيته لورا بدافع عن نفسي

صلاح برق بزهول: بدافعي عن نفسك؟ هو الموضوع وصل لدفاع عن النفس؟

سلوي بتبرير: ما هو كان جاي يخبطني يا صلاح روحت زقيته ولا انت كنت عايزه يمد ايده عليا

صلاح بص لامه ومعرفش يرد يقولها ايه: يما انتي مستوعبه اللي حصل يعمي مهما حصل بينكم تقومو تمدو ايدكم علي بعض وبالاخص انتي؟ بقا دا اسمه كلام والنبي!

” نزل ادهم من شقته وسط كلامهم قعد جنب امه وفضلت ساكت ”

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock