روايات

شمس الصعيد بقلم اسراء ابراهيم

اللي تنض ب علي قفاها وتسكت
عرفان بصلها بقلق شوية وقرر يخرج قبل ما تكمل انفجارها فيه بس عينه كان فيها قلق واضح وهو بيهمس لنفسه 
يا رب تعدي الليلة دي على خير
وصل صقر وشمس البلد وكانت هي بتتفرج عالطريق باستمتاع وهي فرحانة زي العيلة الصغيرة وشوية و صقر وقف قدام البيت ونزل وفتح الباب لشمس اللي نزلت بتردد وعنيها بتدور حوالين المكان بشغف وقلق
شمس بهمس مرتبك وهي بتبص للبيت 
هو ده بيت بابا يا صقر 
صقر بابتسامة 
أيوه يا شمس هو ده دارك من انهاردة 
دخلت شمس مع صقر البيت واتفأجات بابوها قدامها مستنيها واول ما شافها قام بلهفة
عرفان بلهفة 
شمس بتي يا ضناي حمدالله علي سلامتك
ما استحملتش شمس أكتر و جريت عليه وهي پتنهار في وفي عنيها دموع فرحة وحنين
شمس وهي پتبكي في 
بابا وحشتني أنا مش مصدقة اني في يا بابا 
عرفان 
سامحيني يا بنتي مقدرتش اجف لخالك لما خدك مني بس الحمد لله انك رجعتي دارك وسط اهلك وناسك
شمس بابتسامة 
انا عارفة يا بابا انه كان هيعمل كدة وانت مكنتش هتقدر تقف ليه لوحدك بس صقر ابن عمي بقي حاجة تانية عارف يا بابا اول ما شافه خالي عماد حسيته خاف انا اصلا خفت من هيبته وطوله ده
ضحك عرفان وصقر كان بيسمعها وابتسم بتلقائية وهو بيبصلها بس قطع اللحظة صوت شهيرة وهي نازلة من فوق
شهيرة بسخرية 
اللهم صل علي النبي شوف الحنية اللي طلعت فجأة!
ولا كأنك سايبها بقالك عمر ولا كأنك كنت معاها من شهر يا عرفان
شمس اتنفضت في ونظرتها اتبدلت لخوف وبعدت عنه نص خطوة وبصت لشهيرة بقلق
شمس بتردد 
أنا أنا آسفة مكنتش أقصد أضايق حضرتك
عرفان بص لشهيرة بحدة وهو ماسك بإيده على كتف شمس عشان يطمنها 
ما تعتذريش لحد ياشمس 
إنتي اهنه في دارك يا بنتي 
واللي مش عاجبه يشوفله مطرح تاني فاهمة ولا لا اوعي تتعاملي علي انك ضيفة
شهيرة ببرود 
لا تصدق فعلا الله ينور 
يعني جبتها تدخل علينا وكمان رايدها تتحكم في دارنا كمان
لا كتر خيرك يا جوزي
شمس بسرعة 
لا خالص بابا ميقصدش وانا عمري ما هعمل كدة انا عارفة اني ضيفة وان ده مش مكاني و
صقر بمقاطعة 
لا يا شمس معلش حابب اصلحلك معلومة انتي اهنه في دارك ومكانك واللي فعلا ملوش حاجة اهنه هي مرت عمي فاوعي تنسي يا مرت عمي ان دي دار العمدة يعني انتي اللي اهنه ضيفة مش اكتر فياريت متتصرفيش وتحولي حديت ملوش عاذة من الاساس
بصتله شهيرة بغيظ وڠضب ومشيت وشمس كامت متابعاها بقلق وهي حاسة انها مش هتكون مرتاحة هنا بس عالاقل في اللي بيدافع عنها
شمس بابتسامة متوترة
شكرا يا صقر علي كلامك حقيقي فعلا انت زي ما كان بابا بيقول عنك
صقر ابتسم بهدوء ليها وحاول
الحلقه الثانيه
يغير الجو وبص لعرفان باحترام 
هاااا اديني جبتلك أمانتك يا عمي أظن اكده المهمة انتهت الحمد لله
عرفان بصله بنظرة فيها قصد ورد بصوت واضح كأنه بيكتب وصية
عرفان 
لا يا ولد الغالي 
المهمة لسه ما خلصتش 
أمانتي لسه في رجبتك 
لحد بعد مۏتي يا صقر انا فاهم
شمس رفعت راسها بخضة وبصت لأبوها بلهفة وخوف وجريت عليه تاني وهي بتقول بصوت بيتهز
شمس 
بعد الشړ عليك
يا بابا ما تقولش كده لو سمحت
صقر كان واقف ساكت بس عينه متعلقة بعيون عمه وكأنه فاهم هو قصده ايه
عرفان بص لصقر وهو بيطبطب على شمس 
من انهاردة هي أمانتك يا صقر 
خلي بالك منها
صقر وكأن الجملة دي غرست فيه حمل تقيل لكنه رد بنبرة هادية وواضحة
صقر بجدية وطاعة 
حاضر يا عمي أمانتك في عيني
كانت شمس ماشية

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock