قصص قصيرة

بنتى المعاقه بقلم هويدا زغلول

قټلت بنتي المعاقة عشان اكتشفت انها حامل…..
وقبل ما نبدأ حكايتنا اعرفكم على بطلتنا اسمها عايدة عندها 40 سنة وعندها بنت عمرها 18 سنة وعندها اعاقة ذهنية وبتشتغل دجاله بتعمل أعمال
وفي يوم كانت عندها واحده عايزة تخلف وقالت لها
بقولك ايه يا بت يا كريمة انا دلوقتي عايزة حاجة من قطرك وتكون فيها عرقك انما شغل الاستعباط بتاعك ده ميمشيش معايا
كريمة
وهو ايه الاستعباط اللي انا عملته بس ياست عايدة انا بسالك اعمل ايه عشان معرفش وبعدين حكاية القطر دي مكنتش اعرفها
عايدة
بصي ياختي انا عايزة تكون خاصه بيكي اوي يعني مثلا يابت القميص اللي هتلبسي وانتي مع جوزك انا عايزاه بقا قبل ماتغسليه
كريمة بكسوف
طيب والطريقة هتجيب نتيجة ياستنا الشيخة
عايدة
اومال يابت ده طريقة مجربة مع كذآ واحده اوعي تستقلي بيا يلي تنشكي انتي انا عايدة والاجر على الله واسألي امك ياروح امك مين هي عايدة
كريمة
عارفاكي ياست الناس بس والنبي ماتزعلي مني ياغاليه انا عمري ماقدر ازعلك هو انا حملك ولا حمل اسيادنا ياستنا
عايدة
ايوه كده يابت اتعدلي ويلا بقا امشي من هنا خليني اشوف الأسياد عايزين ايه يلااا يابت
كريمة اتخضت وقالت حاضر حاضر وجريت على بره وعايدة قالت لنفسها
اه يابلد اه لازم اخليكم كلكم تخافو مني وتعملو لي الف حساب
وبعدها فضلت عايدة تشتغل الشغل بتاعها ده وبقت مشهورة جدا في البلد هي جوزها الشيخ سعفان اللي سيبها وبيشتغل لوحده
وراحت له عايدة في يوم قالت له
انت بتتحداني ياسعفان مش كده بقول لك ايه ياراجل انت انت تبعد عن طريقي احسن لك عشان مخليش الأسياد يغضبو عليك وسلطهم عليك
ضحك سعفان بصوت عالي وقال
هههههههههه انتي بتقولي لي انا الكلام ده يا عايدة بتقولي لسعفان هسلط الأسياد عليك لا جديدة دي ياعايدة ضحكتيني اوي
عايدة
وايه بقا اللي يضحك في كده ان شاء الله ياسعفان
سعفان قلب صوتة وبقا تخين وقال
عشان انتي عارفه كويس مين هو سعفان وعارفه يقدر يعمل فيكي ايه انتي والاسياد بتوعك دول ولا انتي مش واخدة بالك انتي بتكلمي مين
عايدة پخوف
اااا انا اااا ب ب بهزر معاك ياحبيبي هو انا برضو اجي جنبك حاجة ده انت الخير والبركة ياسعفان
سعفان
اممممم هاتي اخرك ياعايدة جايه لي ليه وعايزة ايه
عايدة
انا كنت جايه لك بحكم انك رجلي وابو بنتي اللي انت مش بتسأل فيها دي ولا بتسأل عن أحوالها
سعفان
ليه هو انا مش ببعت لك لها مصروفها كل اول شهر انتي ايه بتاكلي وتنكري واوعي تقولي أن الفلوس مش بتوصلك
عايده
لا ياخويا بتوصل بتوصل بس انا اقصد ياخويا اني عايزاك تاخد بنتك في حضنك كده وتحتويها وتحسسها انك موجود في حياتها
سعفان
هعهعهع على اساس انها دريانة بلي حواليها اوي يا عايدة ما انتي ان بنتك متخلفه عقليا ومش دريانة بحد
عايدة
لا ياسعفان بنتك بسم الله مشاء الله عليها كبرت وادورت واحلوت اوي وبقت زكية وناصحة وفاهمة كل حاجة انت بس عشان مشوفتهاش من زمان فبتقول عليها كده
سعفان
امممم قصري وقولي عايزة ايه في يومك ده عشان عندي شغل ومش فاضي لك خالص
عايدة
انا كنت جايه لك عشان اقولك ابعد عن طريقي ياسعفان ومتدخلش على شغلي ااه ياخويا انت بتخلي العمل بتاعي يفسد ومش بيشتغل
سعفان
وانا مالي ومالك يا وليه انتي انا جيت جنب شغلك ولا عملك
عايدة
اه ياسعفان عشان انا كنت عامله عمل للواد صابر ابن نبوية وربطه بيه عشان ميتجوزش انت بقا جيت وفيكت له العمل وخليته اتجوز وخلف كمان وجات لي مرات اخوه اللي كانت مدياني الفلوس عشان

1 2 3 4 5 6الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock