قصص قصيرة

خطيب بنتي

دخلنا القاعة اللي فيها أهله وأهلي وأصحابه
وهو واقف قدام المراية مع أبوه وأدهم.
أول ما شافها فتح دراعاته وابتسم ابتسامة واسعة
حبيبتي! جايه لي بنفسك
ملك وقفت قدامه
مسافة خطوة.
بصتله نظرة قصادها لوح ثلج يسيح.
كريم أنا سمعت كل حاجة.
وشه اتقلب.
هاه
سمعتك فوق وإنت بتتكلم عني وعن أمي وعن فلوسنا.
حبيبتي إستني أنا كنت بهزر مع الشباب أنت فاهمة
كنت بتقول علي خنزيرة
ولا ده كمان هزار
القاعة اتشقت نصين.
الكل واقف متنح.
أدهم وشه إسود
أبو كريم كح كحة عصبية.
كريم حاول يمسك إيدها
ملك اسمعيني بس
شدت إيديها بسرعة.
أسمعك إيه
إزاي كنت ناوي تتجوزني وأنت شايفني عار
سكت.
ولا كنت بتضحك على عشان الطمع
ملك الموضوع مفاهم
رفعت صوتها
لا يا كريم أنا الفاهمة.
فاهمة إنك كنت شايفني طريق مش إنسانة.
الجمهور كله اتنفس.
ملك أخدت نفس عميق
وبصوت ثابت
أنا مش هغلط واتجوز حد زيك.
سكتت لحظة
وبصت ناحية الضيوف
الفرح اتلغى.
الدنيا ولعت.
ستات بتصرخ
رجالة بتتكلم بعصبية
مصحف بيقع
كاسات بتتخبط
وإحنا واقفين في وسط العاصفة.
كريم حاول يمد إيده تاني
ملك إنتي مج . نونة! ده فرحنا! الناس كلها
الناس أهم من كرامتي
ما افتكرش.
جيت أنا واقفة قدامه
بقى واقف بيني وبين بنتي.
إسمعني يا كريم
أنت مالك
أنا أمها
والفلوس اللي كنت بتحلم تسر قها
مش هتشوفها
ولا حتى جنيه واحد.
كريم اتعصب
انتي فاكرة نفسك مين!
أنا الست اللي ربت بنتك ضحيتها مش واحدة جاية تبيع بنتها لأي واحد طماع.
كملت وأنا بصصاله بطريقة محدش يقدر يستحملها
وأحب أقول لك العقود اللي كنت مستنيني أمضيها
بعتهالك ممزقة.
دلوقتي حالا.
اتجمد.
إيه!
وأي تعامل بينا انتهى.
ست غبية! كنت هكبر شغلك
هكبره من غير سرسور زيك.
ملك قربت مني
مسكت إيدي
والاتنين سيبناه واقف في نص القاعة
مصدوم
متحر . ق
ومطنش.
خرجنا من الفندق
أمي وأمي التانية اللي هي أختي وملك بينا.
ملك ما انهارتش
ما صرختش
ما تجننتش.
كانت ماشية بهدوء
بس قوة
قوة بنت اتولدت من جديد.
ركبنا العربية.
ملك أول ما قعدت
دموعها نزلت
نزلت بوجع
بس مش دموع انكسار.
دموع وجع
وبداية.
ماما أنا كنت غبية
لا كنت محبة.
هو استغلني
وأنا واقفة دلوقتي مش هخليه يخد حقك ولا يخدشك تاني.
ملك مسحت دموعها
وبصتلي
هو قال إن شكلي يخليه يتقرف.
ملك
نعم
أنت أجمل مني ومن أي واحدة في المكان كله.
ابتسمت
ابتسامة مولودة من الرماد.
طب والناس
الناس
الناس هتتكلم يومين وتنسى
بس كرامتك
دي لو انكس رت عمرك ما هترجعي.
المفاجأة
الليلة اللي كانت هتبقى فرح
بقينا فيها قاعدين على ترابيزة السفرة
المعازيم بعتوا أكل وكيك
وصحاب ملك جم
والشقة اتملات ضحك
مش ضحك فرح
ضحك صحبة صاحية ومخلصة.
ملك قالت فجأة
أنا عايزة أروح اشتغل معاكم في المخبز.
قصدك تساعدي
لا أشتغل.
عايزة أتقوى.
وبدأنا من يومها
نرجع قلب بنتي واحدة واحدة.
بعد أسبوع
كريم حاول يتواصل.
يبعت رسايل
يبعت صحابه
يبعت أبوه.
ما فتحتش ولا رسالة.
لحد ما في يوم
لقيته واقف قدام المخبز.
مكسور.
منهار.
وشه مصفر.
ومش لاقي كلام.
عايز إيه
عايز أعتذر.
اعتذار
على إيه
على إنك استغليت بنتي
ولا على إنك شفتها وزنها مش شكلها
ولا على إنك ضحكت صحابك عليها
سكت.
أنا غلط كنت عايز أعوض خسارة أبويا
على حساب بنتي
أنا آسف
قوليلها تكلمني
لأ.
إيه!
ملك مش هترجعلك
ولا هتشوفها
ولا هتعرف عنها حاجة.
إنتي مين عشان تقرري ده
أمها
وصوتها
وحقها اللي انسر ق
وانا اللي هرجع احترامها
ومش إنت اللي هتساعد في ده.
وقفلت الباب
في وشه.
عدى شهرين.
ملك بقت أقوى.
أهدا.
بتضحك.
وبتشتغل معانا في المخبز وتتعلم أسرار الشغل.
وفي يوم
دخل شاب مهذب
كان بيشتري تورته لوالدته.
اتكلم مع ملك عن الترشيحات.
ملك ضحكت.
ضحكة حقيقية.
وأنا شفت حاجة في ضحكتها
رجعت بنتي.
النهاية لأ.
دي البداية.
ملك ما تهزمتش.
اتكس رت آه
بس اتجمعت من جديد.
وأنا
أنا اخترت إن بنتي ما تبقاش ضحي .ة.
اخترت كرامتها
مش كلام الناس
ولا شكليات
ولا فستان فرح.
وفي الآخر
كسبنا.
مش فلوس
ولا شهرة
ولا صورة في قاعة فخمة.
كسبنا نفسنا.
وأحيانا
ده أثمن من أي فرح
وأثمن من أي عريس
وأثمن حتى من المخبز اللي حاولوا ياخدوه مننا.
تمت

الصفحة السابقة 1 2

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock