قصص قصيرة

لما جدي دخل عليا المستشفى بعد ما ولدت، أول كلمة قالها يا حبيبتي، الـ 250 ألف اللي كنت ببعتهملك

لما جدي دخل عليا المستشفى بعد ما ولدت أول كلمة قالها يا حبيبتي ال 250 ألف اللي كنت ببعتهملك كل شهر ماكانوش كفاية قلبي وقف.
جدي إيه الفلوس دي همست. في اللحظة دي بالظبط جوزي وحماتي دخلوا فجأة وإيديهم مليانة شنط ماركات فخمةواتجمدوا مكانهم. وشوشهم اتخطف لونها. وقتها بس أدركت إن في حاجة غلط أوي غلط جدا
لما ولدت بنتي كنت متوقعة إن أصعب حاجة في حياتي الجديدة هتبقى الليالي اللي مافيهاش نوم وتغيير الحفاضات اللي مش بتخلص. لكن الصدمة الحقيقية كانت لما جدي إدوارد دخل أوضتي في المستشفى. كان شايل ورد وابتسامة دافية وسؤال كاد يوقف قلبي.
يا كلير يا حبيبتي قال بهدوء وهو بيمرر إيده على شعري زي ما كان بيعمل وأنا طفلة ال 250 ألف اللي كنت ببعتهملك كل شهر ماكانوش كفاية كان المفروض إنك عمرك ما تتزنقيش. أنا قلت لأمك تتأكد إن الفلوسبتوصلك.
بصيت له باستغراب تام. جدي إيه الفلوس دي أنا ما وصلنيش أي حاجة.
تعبير وشه اتغير من الحنان الدافئ لصدمة وعدم تصديق. كلير أنا ببعتها من يوم ما اتجوزتي. إنتي بتقولي إنك مشفتيش ولا دفعة
حسيت بخنقة في زوري. ولا دفعة واحدة.
قبل ما جدي يلحق يرد الباب اتفتح فجأة. جوزي مارك وحماتي فيفيان دخلوا وشايلين في إيديهم شنط تسوق لامعةماركات عالمية غالية أوي عمري ما كنت أحلم أجيبها. كانوا بيخلصوا مشاوير أو ده اللي قالوه. كانت أصواتهم عالية ومبتهجةلغاية ما لاحظوا إننا مش لوحدنا.
فيفيان اتجمدت هي الأول. الشنط اتزحلقت من إيدها شوية. مارك اختفت ابتسامته وهو بيبص بعينه بسرعة بيني وبين جدي وبين تعابير وشي.
صوت جدي قطع الصمت زي السكينة. مارك فيفيان ممكن أسألكوا سؤال نبرة صوته كانت هادية لكن حادة ومخيفة جدا. الفلوس اللي كنت ببعتها لحفيدتي كانت بتروح فين
مارك بلع ريقه بصعوبة. فيفيان فضلت ترمش كذا مرة وبتشد شفايفها كأنها بتدور على حجة. حسيت إن الهوا تقل حوالينا.
ضميت بنتي أكتر. إيدي كانت بتترعش.
فلوس مارك قال أخيرا صوته بيتكسر. إيهإيه الفلوس دي
جدي وقف مفرود أكتر وشه احمر من غضب عمري ما شفته عليه قبل كده. ماتستهبلوش عليا. كلير موصلهاش أي حاجة. ولا دولار واحد. وأنا أعتقد إني اكتشفت السبب دلوقتي.
الأوضة سكتت. حتى البيبي بطلت تعيط.
وبعدين جدي قال حاجة خلت رعشة تسري في جسمي كله فاكرين بجد إني ماعرفش إنتوا بتعملوا إيه
ضميت بنتي أكتر. إيدي كانت بتترعش.
فلوس مارك قال أخيرا صوته مرتبك إيهإيه الفلوس دي
جدي وقف مفرود أكتر وشه احمر من غضب عمري ما شفته عليه قبل كده. ماتستهبلوش عليا. كلير موصلهاش أي حاجة. ولا دولار واحد. وأنا أعتقد إني اكتشفت السبب دلوقتي.
الأوضة سكتت. حتى البيبي بطلت تعيط.
وبعدين جدي قال حاجة خلت رعشة تسري في جسمي كله
فاكرين بجد إني ماعرفش إنتوا بتعملوا إيه
الضغط في الأوضة زاد لدرجة حسيت إني مش قادرة أتنفس. إيد مارك اتشدت على شنط التسوق وعين فيفيان بدأت تتنطط على الباب كأنها بتحسب فرصة إنها تهرب من الكلام ده.
جدي خد خطوة بطيئة وقرب منهم. بقالها تلات سنين وأنا ببعت فلوس لكلير عشان تبني مستقبلها. مستقبل إنت وعدت إنك هتحميه. وبدل ده بص على شنط الماركات. بدل ده شكلكم بنيتوا مستقبل ليكوا إنتوا الاتنين.
فيفيان حاولت تسترد نفسها الأول. إدوارد أكيد ده سوء تفاهم. أكيد البنك
اسكتي جدي قاطعها بحزم. تقارير البنك بتجيلي أنا مباشرة. كل مليم اتحط في حساب باسم مارك. حساب كلير مالهاش أي صلاحية عليه.
معدتي اتقلبت. بصيت لمارك. الكلام ده بجد إنت خبيت عني فلوس
جز

1 2الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock